Rozmawiajmy o pieniądzach

Jak zarządzać pieniędzmi, jak nie dać się naciągnąć i jak lokować pieniądze – tego uczą się uczniowie wronieckich szkół i ich rodzice.

Realizatorem przedsięwzięcia jest Stowarzyszenie Program Wsparcia Zadłużonych przy wsparciu Banku Spółdzielczego we Wronkach.

Od juniora do seniora (5)

Przy rosnącej skali zadłużenia, jaka ma miejsce w Polsce pojawia się naturalna potrzeba działań profilaktycznych. Coraz częściej zadłużają się ludzie młodzi. My podkreślamy, że obracanie pieniędzmi nie jest cechą wrodzoną. Oszczędzania warto się uczyć od dziecka. Adresatem programu jest młodzież szóstych klas szkół podstawowych i pierwszych klas gimnazjów oraz ich rodzice. W trakcie programu uczestnicy dowiadują się trochę o historii pieniędzy, ale przede wszystkim o specyfice i podstawowych zasadach racjonalnego gospodarowania nimi. Uczą się o instytucjach bankowych i zagrożeniach korzystania z niepewnych źródeł pożyczkowych (parabanków). Dowiadują się też o współczesnych narzędziach obrotu finansowego (karty, konta) i zagrożeniach z tym związanych.

Od juniora do seniora (4)

Oddzielną uwagę poświęcamy pieniądzom w domu. Wyjaśniamy skąd się biorą, jak ciężko trzeba na nie pracować i na co można je wydawać. Podkreślamy, że zarządzanie budżetem domowym dotyczy wszystkich domowników, w szczególności jeśli trzeba szukać jakichś oszczędności. Wiele mówimy też o wpływie reklamy na decyzje konsumenckie młodych ludzi. W trakcie zajęć zainteresowani dowiadują się o sensie oszczędzania – mówi Roman Pomianowski, szef Stowarzyszenia Program Wsparcia Zadłużonych. Szczególną grupą w programie są rodzice, bo to oni są pierwszymi wzorami zachowań ekonomicznych dla własnych dzieci, a jednocześnie źródłem pieniędzy, które dzieciom udostępniają. Istotną rolę w tej kwestii odgrywają także dziadkowie. Podczas spotkań z rodzicami mocno podkreślamy, że warto stosować zasadę „kieszonkowego”, lecz wymaga ona przemyślenia i ustalenia czytelnych zasad, które później będą konsekwentnie realizowane. Wiele dyskusji budzą kwestie nagradzania pieniędzmi za dobre stopnie, płacenia za prace domowe, ale także karanie dzieci pozbawianiem „kieszonkowego”. Nie ma tu jednej szkoły, warto zawsze zasady ustanowić i przede wszystkim konsekwentnie ich przestrzegać.

Od juniora do seniora (3)

Program wspierany jest przez Bank Spółdzielczy, który rozumie potrzebę wczesnej edukacji ekonomicznej i zaprasza uczestników do swojej siedziby pokazując przy tym swoje współczesne oblicze. Pierwsze takie spotkania już się odbyły. – Program Edukacji Ekonomicznej – „Od juniora do seniora” wspierany przez Bank Spółdzielczy we Wronkach ma pomóc zrozumieć uczniom wronieckich szkół funkcjonowanie banków – mówi prezes Banku Spółdzielczego we Wronkach Elżbieta Czosnowska.

Od juniora do seniora (1)

– Jest to przedsięwzięcie, dzięki któremu młodzi mieszkańcy naszej gminy nauczą się odpowiednio obracać swoimi pieniędzmi tak, by nie wpaść w przyszłości w spiralę kredytową. Banki Spółdzielcze od samego początku swojego istnienia miały wspierać swój lokalny rynek. Celem Banku Spółdzielczego we Wronkach było zaangażowanie się w życie codzienne wronczan oraz pomoc mieszkańcom. Dlatego, kiedy dostaliśmy propozycję przyłączenia się do Projektu Edukacji Ekonomicznej, nie wahaliśmy się. Jako Bank współpracujemy ze Stowarzyszeniem Program Wsparcia Zadłużonych, którego prezesem jest wronczanin, Roman Pomianowski – zapraszamy szkoły biorące udział w Programie na zajęcia w Banku Spółdzielczym we Wronkach. Tu nasza młodzież poznaje produkty bankowe i może uzyskać odpowiedź na wszelkie nurtujące je pytania. Codziennie słyszy się o ludziach zadłużonych i ich problemach. W mediach raz na jakiś czas słychać o tych, którzy popadli w kłopoty, z których trudno wyjść przez kredyty i pożyczki. Dlatego właśnie uważamy, że edukacja w tym kierunku jest bardzo ważna. Nie chcemy, by w przyszłości nasze pociechy były narażone na tak ogromny stres, jakim jest niewątpliwie zachwiana sytuacja finansowa rodzinnego budżetu – dodaje pani prezes.

Od juniora do seniora (2)

Program zakończy się konkursem dla zainteresowanych uczniów na najlepsze hasło promujące racjonalne gospodarowanie osobistymi finansami oraz systematyczne oszczędzanie. Jury oceniać będzie treść hasła, najlepsze zostaną nagrodzone.

Komentarze

komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Udowodnij, że nie jesteś robotem: * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.