115 lat Ochotniczej Straży Pożarnej w Chojnie

W słoneczną niedzielę 13 sierpnia strażacka brać z Chojna uroczyście obchodziła jubileusz 115-lecia istnienia jednostki. Na zaproszenie do wspólnego świętowania z radością odpowiedziały jednostki OSP z terenu Gminy Wronki, a także załoga OSP Sieraków

Oferty Pracy Wronki

Obecni byli przedstawiciele wojewódzkiego i gminnego Związku OSP RP, Komendy Powiatowej PSP w Szamotułach, Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu oraz samorządowcy. W gronie tym znalazł się również Starosta Józef Kwaśniewicz.

Uroczystość będąca wyrazem podziękowania za trud społecznej pracy druhen i druhów z OSP Chojno – tych dawnych i obecnych oraz członków grupy młodzieżowej, rozpoczęła msza święta polowa. Następnie,strażacka brać oraz zgromadzeni goście wzięli udział w jubileuszowym apelu z udziałem pocztów sztandarowych. W jego trakcie jednostka strażaków – ochotników z Chojna została uhonorowana Złotym Znakiem Związku OSP RP, a najbardziej zasłużonym druhnom, druhom oraz członkom drużyny młodzieżowej, przyznano odznaki i wyróżnienia. Przypomniano również bogatą, pełną zaangażowania i poświęcenia historię jednostki powstałej w 1902 roku.

O istotnej roli OSP Chojno w życiu codziennym mieszkańców Powiatu Szamotulskiego mówił Starosta Józef Kwaśniewicz. Składając na ręce Prezesa, Zdzisława Jankowskiego serdeczne gratulacje z okazji jubileuszu oraz życzenia dalszego prężnego rozwoju jednostki, podkreślał on, że strażacy – ochotnicy są zawsze, gdy ich potrzebujemy. Gdy zdarzy się wypadek, gdy wybuchnie pożar i wtedy, gdy mieszkańcy po prostu potrzebują wsparcia. Bardzo za to DZIĘKUJEMY!

tekst i foto: Starostwo Powiatowe w Szamotułach

Z historii OSP Chojno

Zdjęcia z pogrzebu Leona Jankowskiego – 24.02.1967 r.
(Ochotnik Powstania Wielkopolskiego, Komendant OSP Chojno, Radny Rady Powiatu Szamotulskiego)
Dodge T214-WC51 Beep, 3/4 t (800 kg), 4×4, rok pr. 1942 r.

W 1964 roku Komenda Powiatowa Straży Pożarnych w Szamotułach przydzieliła OSP Chojno dwa samochody – ciągniki artyleryjskie marki Dodge wycofane z jednostki wojskowej z Wrocławia. W załatwieniu przydziału pomógł oficer Wojska Polskiego pochodzący z Chojna – Edmund Dymek.
Samochody te były eksploatowane do 1973 roku.

Produkcja Dodge WC51 rozpoczęła się w 1942 roku w odpowiedzi na zapotrzebowanie armii USA na wielozadaniowe pojazdy z napędem na cztery koła, o nośności większej niż popularne „Willysy”. Pełna nazwa tego pojazdu to Dodge T214-WC51 4×4 3/4 tony, a popularnie był nazywany „Beep” – „Big Jeep”. Dodge w wersji WC51 były wykorzystywane głównie do przewozu żołnierzy i holowania artylerii. W latach 1942-1945 wraz z modelem WC52 (który różnił się zewnętrznie od WC-51 jedynie wyciągarką zamontowaną na przednim zderzaku) wyprodukowano ok. 34000 pojazdów.
Wszystkie wersje pojazdów T214 wykorzystywano masowo w armiach koalicji antyhitlerowskiej w latach wojny. Do głównych użytkowników należały Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, a także Związek Radziecki, który otrzymał sporo tych ciężarówek w ramach umowy Lend-Lease (z tej puli pochodziły również pojazdy wykorzystywane w Wojsku Polskim). W oddziałach powietrznodesantowych armii USA Dodge WC51 i ich wersje pochodne były wykorzystywane w kompaniach serwisowych oraz w pododdziałach medycznych.

tekst: Jarosław Mikołajczak
foto: archiwum Jarosław Mikołajczak

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *