Czy radni zaserwują nam w Gminie nocną prohibicję? [wideo]

Mieszkańcy Nowej Wsi na zebraniu sołeckim negatywnie zaopiniowali projekt uchwały dotyczący ograniczenia sprzedaży alkoholu. Opowiedzieli się JEDNOGŁOŚNIE, że na terenie sołectwa Nowa Wieś ma pozostać dotychczasowa ilości punktów sprzedaży alkoholu, w godzinach ich otwarcia. Dobrze byłoby, aby na kolejnych zebraniach w jednostkach pomocniczych gminy (sołectwach, osiedlach w mieście) projekt uchwały był przedstawiony bardziej merytorycznie, a  jego uzasadnienie rzetelne, w myśl znowelizowanej ustawy

Oferty Pracy Wronki

Większe kompetencje dla gmin

Ograniczenia w sprzedaży alkoholu

Nowe regulacje wynikają z ustawy z 10 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Nowelizacja ma na celu zapewnienie gminom lepszych narzędzi umożliwiających ograniczanie dostępności alkoholu.

Do tej pory rada gminy ustała, w drodze uchwały, dla terenu całej gminy liczbę punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa). Teraz będzie ustalać maksymalną liczbę zezwoleń na sprzedaż alkoholu już nie tylko powyżej 4,5 %, ale także alkoholu do 4,5 %, w tym i piwa, przeznaczonych do spożycia poza miejscem jak i w miejscu sprzedaży. Liczba punktów sprzedaży i ich usytuowanie muszą być dostosowane (jak dotychczas) do potrzeb ograniczania dostępności alkoholu, określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

Rada ustalała liczbę punktów sprzedaży w ujęciu całościowym, dotyczącym obszaru gminy, bez możliwości wprowadzania ograniczeń w zależności od rejonizacji  (sołectwo, miasto – osiedla).

Nowe przepisy to zmieniają, przyznając  także radzie gminy uprawnienie do wprowadzenia ograniczenia w godzinach nocnej sprzedaży alkoholu przeznaczonego do spożycia poza miejscem sprzedaży.
Ograniczenia te będą mogły dotyczyć sprzedaży prowadzonej między godziną 22.00 a 5.00. Jednak przed podjęciem takich ograniczeń, czyli przed podjęciem uchwały rada gminy będzie musiała zasięgnąć opinii jednostki pomocniczej gminy (sołectwa, osiedla). I tak się właśnie dzieje.

Pierwsza Nowa Wieś

Pierwsze w tej kwestii zebranie, mające na celu zaopiniowanie projektu uchwały Rady MiG Wronki dot. nowego podziału ilościowego punktów sprzedaży jak i ograniczenia sprzedaży nocnej, odbyło się w Nowej Wsi.
W przedstawionym projekcie uchwały najbardziej kontrowersyjny zapis dotyczył ograniczenia sprzedaży alkoholu przeznaczonego do spożycia poza miejscem sprzedaży, w godz. 23:00 – 5:00 na terenie całej gminy.
Narracja burmistrza uzasadniająca wprowadzenie w życie nowych uregulowań prawnych  zmierzała wyraźnie do obciążenia rządzących wprowadzanymi ograniczeniami. Burmistrz mówił o kolejnych absurdach, które serwuje Warszawa, że, „tematów chorych jest coraz więcej”, że „zaczynamy żyć w świecie absurdów”. To oczywiście podgrzewało atmosferę na sali. Padały głosy, że to jest ograniczanie swobody prowadzenia działalności gospodarczej, szczególnie w odniesieniu do całodobowych stacji paliw, gdzie też sprzedaje się alkohol. Burmistrz usprawiedliwiał się mówiąc, że „pokazujemy jakie są tendencje”,  „czym kieruje się ustawodawca” i że „szukamy jakichś rozwiązań, dlatego projekt jest taki”.

Zakaz spożywania w miejscach publicznych

Na zebraniu padały pytania o „piwkowanie” podczas otwartych imprez w nowowiejskim parku. Burmistrz nie wskazał drogi, ale dobitnie zaznaczył, że nie wolno w żadnym miejscu publicznym spożywać alkoholu.
Rzeczywiście, nowelizacja rozszerza ten zakaz. Po zmianach, zabronione będzie spożywanie napojów alkoholowych w miejscu publicznym, z wyjątkiem miejsc przeznaczonych do ich spożycia na miejscu, w punktach sprzedaży tych napojów. Przez miejsce publiczne należy więc rozumieć wszelkie miejsca powszechnie dostępne, np.: ulica, plac, park, sklep czy obiekt użyteczności publicznej (dworzec, urząd).
Jednak… W nowych przepisach przewidziano także, że rada gminy będzie mogła wprowadzić, w drodze uchwały, w określonym miejscu publicznym na terenie gminy odstępstwo od zakazu spożywania alkoholu, jeżeli uzna, że:

– nie będzie to miało negatywnego wpływu na odpowiednie kształtowanie polityki społecznej w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi

– nie będzie zakłócało bezpieczeństwa i porządku publicznego.

W zmienionym art. art. 8a ust. 3 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych przyjęto, że sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych będą mogły być prowadzone przez podmioty posiadające  zezwolenie jednorazowe.

Panie Burmistrzu, to niby jest „propozycja rządu”?

To czy wprowadzone zostaną ograniczenia co do ilości wydanych zezwoleń na sprzedaż alkoholu i godzin sprzedaży nocnej zależy wyłącznie od rady gminy.
Nowelizacja ustawy zwiększyła kompetencje  radom gmin i nakazuje w tych sprawach zaciągać opinii wśród mieszkańców na terenie sołectw / osiedli, co do limitów i ograniczeń, szczególnie tam,  gdzie nasila się zakłócanie porządku publicznego.
To raczej demokratyzacja aktu prawnego, co należałoby pochwalić a nie nazywać absurdem. Takie podejście ustawodawcy jest jak najbardziej właściwe dla społeczeństwa obywatelskiego, zaangażowanego w publiczne sprawy swojego środowiska.

Proszę powiedzieć, po co proponować ograniczenie czasowe nocnej sprzedaży alkoholu od godz. 23:00 do 5:00 rano na terenie całej gminy (?), skoro – jak burmistrz powiedział – „braliśmy pod uwagę godziny otwarcia sklepów.” W tym czasie sklepy spożywcze są zamknięte. Taki przepis „uderzałby” jedynie w całodobowe stacje paliw.
Czy o to chodziło? Czy o pozorowane działania, nic pozytywnego nie wnoszące w myśl ustawy o wychowaniu w trzeźwości, ale zapisane np. w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Po co, skoro nie ma uzasadnionej potrzeby, a tym bardziej obowiązku?

Mieszkańcy Nowej Wsi na zebraniu sołeckim jednogłośnie negatywnie zaopiniowali projekt uchwały. Opowiedzieli się, że na terenie sołectwa Nowa Wieś ma pozostać dotychczasowa ilości punktów sprzedaży alkoholu, w godzinach ich otwarcia.

Dobrze byłoby, aby na kolejnych zebraniach w jednostkach pomocniczych gminy (sołectwach, osiedlach w mieście) projekt uchwały był przedstawiony bardziej merytorycznie, a  jego uzasadnienie rzetelne, w myśl znowelizowanej ustawy.
Bo po spotkaniu w Nowej Wsi  mam wrażenie, że bardziej chodziło o wywołanie zamętu niż o jasne przedstawienie zasadności podjęcia zaproponowanej uchwały. Tak więc, generalnie, rządzącym naszą gminą proponuję okazanie trochę więcej dobrej woli, wsłuchanie się w głos suwerena i więcej zdroworozsądkowego pomyślunku w tworzeniu lokalnego prawa, które powinno być obywatelom  pomocne, a będzie dobrze!

Paweł Bugaj

Głosowanie poniżej:

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *