Czy wronieccy radni powinni powołać „Kodeks Etyczny Radnych” wzorem radnych z Czarnkowa?
|Czy uważacie Państwo, że wronieccy radni z klubu radnych burmistrza powinni wzorem radnych czarnkowskich podpisać „Kodeks Etyczny Radnych”? Czy to w jakiś sposób pomogłoby w podejmowaniu rzetelnych, a nie tendencyjnych decyzji? Takich jak na ostatniej komisji budżetowej, w której radna Bartniczak- Ginalska nie dostała w budżecie nic, nawet kawałka utwardzenia na swoim ternie, bo, jak to powiedział pewien radny, (którego nazwiska staram się już nie wymieniać): „nie jest w klubie”? Czy sądzicie, że wronieccy radni z klubu radnych burmistrza łamią czarnkowską „Zasadę Bezstronności i Niezawisłości”, pkt. 9, który mówi, że radny „nie ulega żadnym naciskom, nie przyjmuje żadnych zobowiązań wynikających z pokrewieństwa lub znajomości, nie przyjmuje żadnych korzyści materialnych ani osobistych”? Czy to, że radni głosują tak jak każe im burmistrz, nie jest łamaniem tego punktu? („nie ulega żadnym naciskom”)? A to, że głosują tak, żeby „DOSTAĆ COŚ W BUDŻECIE od burmistrza” nie jest łamaniem punktu „nie przyjmuje żadnych korzyści materialnych ani osobistych”? Czy podpisanie „lojalki” burmistrzowi na początku kadencji jest zgodne z prawem? A tak w ogóle uważacie, że może coś uratować naszą radę w Waszych oczach?
KODEKS ETYCZNY RADNYCH RADY MIASTA CZARNKÓW
PREAMBUŁA
Poniższy katalog etyczny jest wzorem dla wszystkich Radnych Rady Miasta Czarnków, którzy w swojej służbie publicznej kierują się obowiązującym porządkiem prawnym, ogólnie przyjętymi zasadami moralnymi oraz troską o dobro i pomyślność Ojczyzny i wspólnoty samorządowej gminy. Zasady określone w niniejszym kodeksie winny być stosowane przez każdego radnego.ZASADY OGÓLNE
Artykuł 1
Kodeks wyznacza zasady (standardy) postępowania Radnych Miasta Czarnków w związku z wykonywaniem przez nich zadań publicznych, tj. pełnieniem służby publicznej.
Artykuł 2
Radny Miasta Czarnków
1) traktuje pracę jako służbę publiczną, ma zawsze na względzie dobro całej wspólnoty samorządowej i Gminy;
2) działa tak, aby być wzorem praworządności i prowadzić do pogłębienia zaufania mieszkańców do Rady;
3) swoim postępowaniem daje świadectwo o Radzie oraz współtworzy wizerunek Rady;
4) pamięta o służebnym charakterze swojej pracy, wykonuje ją rzetelnie i sumiennie z poszanowaniem godności innych i poczuciem godności własnej.ZASADA LEGALIZMU
Artykuł 3
- Radny Miasta Czarnków :
1) pełni funkcję w ramach prawa i działa zgodnie z prawem;
2) respektuje konstytucyjną zasadę podziału władzy. Nie ingeruje w kompetencje organów wykonawczych Gminy.
3) respektuje zakazy i ograniczenia przewidziane w przepisach szczególnych w związku z pełnieniem funkcji Radnego.
- Podejmowane przez Radnego rozstrzygnięcia posiadają podstawę prawną, a ich treść jest zgodna z obowiązującymi przepisami prawa.
Artykuł 4
Radny Miasta Czarnków :
1) zobowiązany jest do znajomości przepisów prawa będącego podstawą pełnienia funkcji;
2) nie podejmuje działań, które mogłyby zachęcić innych do łamania przepisów prawa i niniejszego kodeksu;
3) nie ujawnia informacji poufnych ani nie wykorzystuje ich dla korzyści finansowych lub osobistych, zarówno w trakcie kadencji, jak i po jej zakończeniu.ZASADA BEZSTRONNOŚCI I NIEZAWISŁOŚCI
Artykuł 5
Radny Miasta Czarnków
1) działa bezstronnie i bezinteresownie;
2) nie uczestniczy w podejmowaniu decyzji, naradach, opiniowaniu lub głosowaniu w sprawach, w których ma bezpośredni lub pośredni interes osobisty;
3) kieruje się interesem wspólnoty samorządowej i nie czerpie korzyści materialnych ani osobistych (w czasie kadencji ani po jej zakończeniu) z tytułu sprawowanej funkcji, nie działa też w prywatnym interesie osób lub grup osób;
4) nie dopuszcza do powstania konfliktu interesów między interesem publicznym a prywatnym. W sytuacji powstania konfliktu interesów dba, aby został on rozstrzygnięty zgodnie z prawem;
5) nie podejmuje prac, ani zajęć kolidujących z funkcją radnego;
6) nie podejmuje arbitralnych rozstrzygnięć, które mogą mieć negatywny wpływ na sytuację obywateli oraz powstrzymuje się od wszelkich form promowania jakichkolwiek grup interesów;
7) korzysta z uprawnień wyłącznie dla osiągnięcia celów, dla których uprawnienia te zostały mu powierzone mocą przepisów prawa;
8) nie angażuje się w działania, które zagrażają prawidłowemu wypełnianiu funkcji lub wpływają negatywnie na obiektywizm podejmowanych decyzji;
9) nie ulega żadnym naciskom, nie przyjmuje żadnych zobowiązań wynikających z pokrewieństwa lub znajomości, nie przyjmuje żadnych korzyści materialnych ani osobistych.ZASADA ODPOWIEDZIALNOŚCI
Artykuł 6
Radny Miasta Czarnków jest odpowiedzialny przed całą wspólnota samorządową w zakresie sprawowanej funkcji publicznej, w tym w szczególności:
1) ponosi odpowiedzialność za rozstrzygnięcia i działania, nie unikając trudnych rozstrzygnięć,
2) zobowiązany jest do przestrzegania dyscypliny finansowej i budżetowej, a w sprawach majątkowych i finansowych winien wykazywać należytą staranność i gospodarność;ZASADA PRZEJRZYSTOŚCI
Artykuł 7
Radny Miasta Czarnków:
1) udziela obywatelom wyczerpujących informacji o realizacji zadań publicznych na rzecz wspólnoty samorządowej, którą reprezentuje, w tym celu bierze udział w spotkaniach z mieszkańcami miasta;
2) w kontaktach z obywatelami zachowuje się uprzejmie, jest pomocny i życzliwy, dba o dobre stosunki międzyludzkie;
3) cechuje się wysoką kulturą osobistą w miejscu pracy i poza nim;
4) podnosi swoje kwalifikacje związane z wykonywaniem zadań publicznych poprzez udział w szkoleniach i kursach dotyczących działania samorządu terytorialnego.POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Artykuł 8
Radny Miasta Czarnków zobowiązany jest do przestrzegania przepisów Kodeksu i kierowania się jego zasadami.
Wroniecka Rada Miasta i Gminy 2018-2024
Numer w nawiasie przy nazwisku to numer ze zdjęcia.
Agnieszka Bartniczak- Ginalska (12)
606 939 725 a.bartniczakginalska@rada.wronki.pl
Członek Komisji Budżetu, Finansów oraz Rozwoju Gospodarczego;
Członek Komisji Kultury, Oświaty i Spraw Społecznych;
Zastępca Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej
Dieta: 1.546,06
Michał Biedziak (3)
695 580 080 m.biedziak@rada.wronki.pl
Członek Komisji Budżetu, Finansów oraz Rozwoju Gospodarczego;
Członek Komisji Kultury, Oświaty i Spraw Społecznych
Dieta: 1.288,38
Ernest Frankowski (5) (członek klubu burmistrza)
664 958 527 e.frankowski@rada.wronki.pl
Członek Komisji Budżetu, Finansów oraz Rozwoju Gospodarczego;
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej
Dieta: 1.803,74
Piotr Golas (13) (członek klubu burmistrza)
607 486 867 p.golas@rada.wronki.pl
Członek Komisji Budżetu, Finansów oraz Rozwoju Gospodarczego;
Członek Komisji Rewizyjnej,
Zastępca Przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji;
Członek Komisji Kultury, Oświaty i Spraw Społecznych
Dieta: 1.546,06
Karolina Krygier (11)
504 037 164 k.krygier@rada.wronki.pl
Członek Komisji Budżetu, Finansów oraz Rozwoju Gospodarczego;
Członek Komisji Kultury, Oświaty i Spraw Społecznych;
Członek Komisji Skarg, Wniosków i Petycji
Dieta: 1.288,38
Mariusz Makówka (15) (członek klubu burmistrza)
603 951 514 m.makowka@rada.wronki.pl
II Wiceprzewodniczący Rady Miasta i Gminy;
Członek Komisji Budżetu, Finansów oraz Rozwoju Gospodarczego;
Członek Komisji Kultury, Oświaty i Spraw Społecznych
Dieta: 1.975,52
Jarosław Mikołajczak (9) (członek klubu burmistrza??? Nie wiem, mówi, że nie, a zaraz potem idzie na piętro na spotkanie klubu, uzgadniać jak głosować)
608 471 698 j.mikolajczak@rada.wronki.pl
Członek Komisji Budżetu, Finansów oraz Rozwoju Gospodarczego;
Członek Komisji Kultury, Oświaty i Spraw Społecznych
Dieta: 1.288,38
Bartosz Roszak (6)
504 023 926 b.roszak@rada.wronki.pl
Członek Komisji Budżetu, Finansów oraz Rozwoju Gospodarczego;
Członek Komisji Kultury, Oświaty i Spraw Społecznych;
Członek Komisji Skarg, Wniosków i Petycji
Dieta 1.288,38
Piotr Rzyski (14) (członek klubu burmistrza)
692 743 076 p.rzyski@rada.wronki.pl
Przewodniczący Rady Miasta i Gminy;
Członek Komisji Budżetu, Finansów oraz Rozwoju Gospodarczego;
Członek Komisji Kultury, Oświaty i Spraw Społecznych
Dieta: 3.220,96
Bartosz Sobański (8) (członek klubu burmistrza)
698 150 588 b.sobanski@rada.wronki.pl
Przewodniczący Komisji Kultury, Oświaty i Spraw Społecznych;
Członek Komisji Budżetu, Finansów oraz Rozwoju Gospodarczego,
Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji
Dieta: 1.803,74
Janusz Szulc (2) (NIE członek klubu burmistrza -ale często głosuje jak klubowicze, żeby, jak to mówi: coś dostać)
604 700 606 j.szulc@rada.wronki.pl
Przewodniczący Komisji Budżetu, Finansów oraz Rozwoju Gospodarczego
Dieta: 1.803,74
Jerzy Śmiłowski (10) (Szef klubu burmistrza)
517 430 444 j.smilowski@rada.wronki.pl
I Wiceprzewodniczący Rady Miasta i Gminy;
Członek Komisji Kultury, Oświaty i Spraw Społecznych,
Zastępca Przewodniczącego Komisji Budżetu, Finansów oraz Rozwoju Gospodarczego;
Dieta: 1.975,52
Sławomir Śniegowski (4)
602 722 614 s.sniegowski@rada.wronki.pl
Członek Komisji Budżetu, Finansów oraz Rozwoju Gospodarczego;
Członek Komisji Kultury, Oświaty i Spraw Społecznych;
Członek Komisji Rewizyjnej
Dieta: 1.288,38
Michał Talma (1) (członek klubu burmistrza)
662 053 951 m.talma@rada.wronki.pl
Członek Komisji Budżetu, Finansów oraz Rozwoju Gospodarczego;
Członek Komisji Kultury, Oświaty i Spraw Społecznych
Dieta: 1.288,38
Marcin Wilk (7) (JUŻ NIE -członek klubu burmistrza)
698 926 538 m.wilk@rada.wronki.pl
Członek Komisji Budżetu, Finansów oraz Rozwoju Gospodarczego;
Członek Komisji Kultury, Oświaty i Spraw Społecznych;
Członek Komisji Rewizyjnej
Dieta: 1.288,38
Podpisanie kodeksu etyki przez wszystkich radnych, to kneblowanie ust burmistrzowi.
„Jest to nieetyczne…”
Etyka… w mieście obywateli to powinna być podstawą zdrowej komórki i społeczności.
Tylko dlaczego jest tak samo zawsze i wszędzie?
Przykład partii rządzącej – zarzucała (słusznie) kumoterstwo, kolesiostwo, nepotyzm przeciwnikom politycznym i szła ze sztandarem moralnym, na którym widniały hasła:
Przecz z nepotyzmem!
Przecz z korupcją zatrudnieniową!
Okazało się jacy strasznie naiwni byli wyborcy, którzy niesieni z ambon kościelnych wierzyli, że nastają czasy równych szans dla wszystkich i odnowy etycznej w polityce…
Czas pokazał… jaką obłudę zafundował Prezes i jego świta.. mierny, ale wierny po studiach rydzykowych lub uczelni z Poznania kolegi partyjnego (oskarżonego o wyłudzania na kilka milionów złotych) i plagiaty prac dyplomowych oraz studia polityczne dla swoich partyjnych kolegów, wpłaty na partię rządzącą, w zamian czego osoby te otrzymywały intratne stanowiska w spółkach skarbu państwa i wszechobecne załatwiactwo….
Szanowna redaktor, jeżeli takie rzeczy robi partia utożsamiana z klerem.. z Kościołem – który ma stać na straży etyki i moralności – to jak wymagać od naszych radnych standardów etycznych – które powinny być brane z Czarnkowa za wzór, nie tylko dla Wronek ale i w całym kraju.
Zatem może w następnych wyborach nowi radni złożą takie zobowiązanie na polecenie nowego burmistrza… na tą chwilę raczej Czarnków będzie „zieloną wyspą” na mapie wszechobecnej hipokryzji.
Choć… wiara czyni cuda
…z przyjemnością odwołam te słowa, jeżeli radni zdecydują się na inny krok.
Naszej radzie może pomóc chyba tylko wymiana radnych.
Art. 170 Konstytucji RP.
Wniosek o referendum musi być poparty przez minimum 10% uprawnionych do głosowania.
Nie warto. I tak nic to nie da. Stara prawda – ten kto nie jest po właściwej stronie nic nie dostanie i tyle. Rzecz w tym, żeby ludzie to zauważyli i odpowiednio zagłosowali w wyborach. Tyle, że znowu większość zobaczy nowy chodnik przed swoim domem czy lampę przy posesji, a nie będzie się zastanawiać dlaczego czegoś nie zrobiono w innym regionie. Dlatego mówię, że strategia jest stara, znana i skuteczna.
Z innego tematu – śmiech mnie ogarnął, bo czytam na profilu FB gminy że „coraz więcej osób wskazuje potrzebę zmiany godzin świecenia lamp” – ciekawy jestem który mieszkaniec sam z siebie apelował do gminy, żeby wygaszać lampy w określonych godzinach i jaki miałby w tym interes? :D. Śmiech na sali i szukanie wymówki do wygaszania lamp. Już sondują „co by było, gdyby…” :)
Ja proponuję wygasić na Ratuszowej od 19 do 6 rano. A serio to żaden chyba mieszkaniec przy zdrowych zmysłach nie będzie prosić gminy o wygaszanie lamp, bo oświetlenie to bezpieczeństwo na drodze i poza nią. Może gmina poda skąd ma te dane, że coraz więcej osób jest za tymi zmianami.
Kodeks etyki winien obowiązywać w pierwszym rzędzie przedstawicieli władzy wykonawczej. Zawsze przykład idzie z góry. Jeśli władza wykonawcza przestrzega ustalonych i akceptowanych społecznie norm i zasad etycznych, wtedy nie będzie problemu, w tej kwestii, wśród przedstawicieli władzy uchwałodawczej. Nie pomogą kodeksy etyczne, jeżeli ktoś jest nieetyczny w swojej naturze. Ileż to profesji posiada takie kodeksy, które niestety zalegają tylko w segregatorach. Aż strach pomyśleć, gdyby zestawić prozę życia z zapisami w etycznych kodeksach. A życie i tak dalej toczy swój garb uroczy.
Nieetycznie i etyczni dalej robią swoje.
Pewnie tym pierwszym bywa często łatwiej.
Odpowiedzią na Pani pytanie jest fotografia tej rady.
Proszę spojrzeć i odpowiedz sama się nasunie.
No i totalnie martwa opozycja. Może Śniegowski i Panie radne coś się starają..
Ale panowie z Górki Roszak i Biedziak to już nic, tylko jakieś ruchy populizmu i tandety dla ludzi..
Wybierzmy nowych w wyborach, gorszych nie znajdziemy.
A do was radni – honorowo nie startować w wyborach!
Takiego zepsucia w życiu politycznym, ale nie tylko, nie widziałam od dekad. W tym błocie brniemy każdego dnia. Osiągnęliśmy szczyt fałszu, nieuczciwości, podłości i kompromitującej głupoty.. To wszystko dzieje się pod szyldem najsprawiedliwszych, najporządniejszych i najmądrzejszych pod słońcem.
Jest takie powiedzenie, ryba psuje się od głowy. Więc dla przykładu dla radnych, kodeks etyki powinien podpisać urzędnik piastujący urząd burmistrza.