E-usługi publiczne dla mieszkańców Gminy Wronki
|Gmina Wronki pozyskała fundusze zewnętrze, tym razem na „e-usługi publiczne dla mieszkańców Gminy Wronki”. Szczególnie mocne wrażenie robią na mnie „E-usługa nr 15: eUsterka/Zgłoszenia, E-usługa nr 16: Udział w Konsultacji Społecznej, E-usługa nr 17: Udział w zgłaszaniu projektów i głosowaniu w budżecie obywatelskim! Idzie nowe? Poniżej szczegóły projektu:
Projekt pn. „E-usługi publiczne dla mieszkańców Gminy Wronki”
współfinansowany przez Unię Europejską
w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027Priorytet 01: Fundusze europejskie dla wielkopolskiej gospodarki
Działanie 01.03 Rozwój e-usług i e-zasobów publicznychUmowa o dofinansowanie Projektu
nr FEWP.01.03-IZ.00-0007/23-00 z dnia 24 stycznia 2024 roku
1. Nazwa projektu:
„E-usługi publiczne dla mieszkańców Gminy Wronki” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027
Priorytet 01: Fundusze europejskie dla wielkopolskiej gospodarki
Działanie 01.03 Rozwój e-usług i e-zasobów publicznych
2. Beneficjent:
Gmina Wronki
3. Instytucja rozliczająca projekt:
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego
4. Wartość całkowita Projektu:
2.939.753,39 zł
5. Wartość dofinansowania UE:
2.057.827,37 zł
6. Opis projektu:
Przedmiotem projektu jest zakup, wdrożenie i dostosowanie nowych rozwiązań elektronicznej administracji publicznej oraz cyfryzacja back-office poprzez: wymianę systemu dziedzinowego (SD) i elektronicznego systemu obiegu dokumentów (EZD), wdrożenie systemu elektronicznego biura obsługi interesanta, dostosowanie dotychczas użytkowanego środowiska pracy do właściwości nowego systemu oraz zakup niezbędnego sprzętu informatycznego (ŚT) i oprogramowania narzędziowego (WNiP). W ramach projektu nastąpi również implementacja centrum elektronicznych usług publicznych, które będzie stanowiło dedykowany portal e-usług publicznych wraz z aplikacją mobilną, systemem kontaktu oraz powiadamiania dla klientów urzędu. Elektronizacja i cyfryzacja Urzędu nastąpi z wykorzystaniem najnowszych rozwiązań technologicznych i organizacyjnych, takich jak chmura obliczeniowa, elektroniczny obieg dokumentów, otwarte dane publiczne, budowa narzędzi analitycznych. Wdrożony system posiadać będzie także elementy innowacyjne, takie jak: aplikacja na urządzenia mobilne, udostępnienie danych w chmurze obliczeniowej, udostępnienie publicznych danych przez API.
W wyniku realizacji projektu powstanie 17 e-usług publicznych z zakresu: podatków i opłat oraz partycypacji społecznej, z czego 1 e-usługa zostanie udostępniona na 4 poziomie e-dojrzałości, a 16 e-usług na 5, najwyższym poziomie e-dojrzałości. E-usługi wdrożone w ramach projektu mają charakter publicznoprawny, zostaną udostępnione nieodpłatnie i będą alternatywą do załatwienia tych samych spraw drogą tradycyjną, fizycznie w Urzędzie.
Wykaz e-usług, które zostaną udostępnione w wyniku realizacji projektu:
- E-usługa nr 1: Elektroniczna obsługa podatku od nieruchomości od osób fizycznych
- E-usługa nr 2: Elektroniczna obsługa podatku rolnego od osób fizycznych
- E-usługa nr 3: Elektroniczna obsługa podatku leśnego od osób fizycznych
- E-usługa nr 4: Elektroniczna obsługa podatku od nieruchomości od osób prawnych
- E-usługa nr 5: Elektroniczna obsługa podatku rolnego od osób prawnych
- E-usługa nr 6: Elektroniczna obsługa podatku leśnego od osób prawnych
- E-usługa nr 7: Elektroniczna obsługa podatku od środków transportowych
- E-usługa nr 8: Elektroniczna obsługa zobowiązania z tytułu wywozu odpadów komunalnych
- E-usługa nr 9: Elektroniczna obsługa zobowiązania z tytułu dzierżawy
- E-usługa nr 10: Elektroniczna obsługa zobowiązania z tytułu opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu
- E-usługa nr 11: Elektroniczna obsługa zobowiązania z tytułu wieczystego użytkowania
- E-usługa nr 12: Elektroniczna obsługa zobowiązania z tytułu przekształcenia wieczystego użytkowania w prawo własności
- E-usługa nr 13: eKorespondencja
- E-usługa nr 14: eHarmonogram Wywozu Odpadów
- E-usługa nr 15: eUsterka/Zgłoszenia
- E-usługa nr 16: Udział w Konsultacji Społecznej
- E-usługa nr 17: Udział w zgłaszaniu projektów i głosowaniu w budżecie obywatelskim
Realizacja przedsięwzięcia pozwoli zatem na znaczny rozwój elektronicznej administracji w Urzędzie Miasta i Gminy Wronki, do której większy dostęp będą mieli zarówno indywidulani, jak i przedsiębiorcy, a także cyfryzację procesów back-office, przy wykorzystaniu najnowszych rozwiązań technologicznych i organizacyjnych oraz wykorzystanie TIK w relacjach między administracją i klientem. W projekcie zaplanowano również inwestycje w obszarze cyberbezpieczeństwa, w zakresie wzmacniania bezpieczeństwa wdrażanych e-usług i systemów informatycznych.
W efekcie wykonanie zadania dla interesantów (Klientów) będzie oznaczać m.in.:
- skrócenie czasu niezbędnego do zrealizowania wybranej sprawy,
- ograniczenie kosztów związanych z wizytą w placówce publicznej, dotyczy to zarówno samego dojazdu, jak i tego, że godziny funkcjonowania Urzędu często pokrywają się z godzinami pracy petentów, w związku z czym konieczne jest pobranie urlopu (niekiedy bezpłatnego),
- ograniczenie barier, dla osób które mają utrudniony dostęp w dotarciu do Urzędu tj. osób niepełnosprawnych, chorych, przebywających poza granicami gminy/kraju,
- kompleksowość e-usług, możliwość załatwienia kluczowych spraw poprzez jeden portal, który zaprojektowany jest w sposób intuicyjny,
- uproszczenie zdobywania informacji na temat swoich spraw poprzez posiadanie wszelkich danych w jednym miejscu.
7. Grupy docelowe:
Mieszkańcy Gminy Wronki oraz osoby posiadające grunt na tym obszarze przedsiębiorcy, inwestorzy oraz pracownicy Urzędu Miasta i Gminy Wronki.
8. Cel projektu:
W ramach projektu zakłada się modernizację systemu dostarczania usług publicznych. Głównym celem przedmiotowego projektu jest rozwój, poprawa dostępności i jakości e-usług i e-zasobów publicznych poprzez wdrożenie systemu elektronicznych usług publicznych w Gminie Wronki. Realizacja celu głównego będzie możliwa poprzez spełnienie następujących celów szczegółowych:
1) wdrożenie w Gminie Wronki nowych e-usług publicznych, które będą świadczone w ramach jednego portalu e-usług oraz udostępnienie mieszkańcom i przedsiębiorcom e-zasobów publicznych,
2) zakup środków trwałych (ŚT) oraz wartości niematerialnych i prawnych (WNiP) niezbędnych do wdrożenia i funkcjonowania e-usług i e-zasobów publicznych, w tym także w obszarze cyberbezpieczeństwa.
9. Rezultaty projektu:
Dzięki realizacji projektu osiągnięte zostaną następujące efekty rzeczowe:
1) Instytucje publiczne otrzymujące wsparcie na opracowywanie usług, produktów i procesów cyfrowych: 1,
2) Liczba podmiotów wspartych w zakresie rozwoju usług, produktów i procesów cyfrowych: 1,
3) Liczba usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości co najmniej 4 – transakcja: 17,
4) Liczba podmiotów, które udostępniły informacje sektora publicznego/dane prywatne on-line: 1,
5) Liczba podmiotów wspartych w zakresie cyberbezpieczeństwa: 1,
6) Liczba rozwiązań wykorzystujących informacje sektora publicznego/dane prywatne: 2.
[źródło wronki.pl]