Jaki aparat słuchowy wybrać – radzi Łukasz Heckert prowadzący Gabinet Korekcji Wad Słuchu we Wronkach

Łukasz Heckert prowadzi Gabinet Korekcji Wad Słuchu oraz sprzedaż aparatów słuchowych w Specjalistycznych Gabinetach Lekarskich we Wronkach przy ul. Polnej 6B

Oferty Pracy Wronki

Jak bezpiecznie zakupić aparat słuchowy? – Radzi protetyk słuchu Łukasz Heckert

– Jeśli zaczynamy mieć kłopot ze słuchem, co powinniśmy zrobić?

Najpierw należy wykonać profesjonalne badanie słuchu, następnie powinien zbadać nas laryngolog, który podejmie decyzje, czy aparat słuchowy jest potrzebny. Jeśli jest taka konieczność, lekarz wystawia skierowanie, które jest podstawą uzyskania refundacji z NFZ.

Ze skierowaniem od laryngologa, które jest własnością pacjenta, idziemy do wybranego przez siebie gabinetu z aparatami słuchowymi, który ma podpisaną umowę z NFZ na świadczenie usług w konkretnej lokalizacji.

–  Czy możemy nieco bardziej szczegółowo? Co oznacza profesjonalne badanie słuchu?

Do właściwego zbadania słuchu potrzebne są specjalne urządzenia. Badanie powinna wykonać osoba z uprawnieniami.

Często czujni pacjenci zgłaszają się do nas z wynikiem badania słuchu wykonanym u objazdowych sprzedawców w celu porównania. No i okazuje się, że brakuje np. wyniku badania przewodnictwa kostnego, które jest bardzo ważne, ponieważ dzięki niemu możemy określić czy ubytek słuchu jest ubytkiem odbiorczym, a więc nie nadającym się do leczenia i wymagającym aparatu, czy jest to ubytek przewodzeniowy, który można leczyć.

Zaobserwowaliśmy również, że przynoszone do porównania wyniki badania słuchu mają często zawyżone wskaźniki na niekorzyść pacjenta.

–  Docierają do nas informacje od rozgoryczonych czytelników, którzy skarżą się, że pod hasłem promocji i okazji kupili aparat, do którego nie ma serwisu na miejscu i nie ma bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą. Na co powinien zwrócić uwagę pacjent udając się po aparat?

Po pierwsze trzeba zwrócić uwagę na to skąd pochodzi firma, która robi badania i oferuje aparaty. Gdzie jest zarejestrowana, tzn. czy oferuje serwis całotygodniowy w mojej miejscowości? Konkretnie mówiąc, czy będę mógł liczyć na ustawienie oprogramowania i naprawę aparatu na miejscu.

Po drugie, warto sprawdzić, czy dany gabinet jest zarejestrowany w tej lokalizacji w NFZ.

– Co to oznacza?

Refundacja NFZ na aparat jest legalna wtedy, gdy aparat został dopasowany i sprzedany w miejscu zgodnym z rejestracją w NFZ.

– Czemu służy taki wymóg NFZ?

Chodzi o zabezpieczenie pacjenta w możliwość stałego kontaktu ze sprzedawcą aparatu. Wyobraźmy sobie firmę zarejestrowaną gdzieś daleko w Polsce, która przyjeżdża na kilka dni, sprzedaje aparaty i znika, a refundacje rozlicza w oddziale NFZ po drugiej stronie Polski. W takiej sytuacji firma otrzyma od NFZ pieniądze, ale pacjent jest pozostawiony sam sobie. Właśnie dlatego NFZ kontroluje, czy refundacja została zrealizowana tam, gdzie jest zarejestrowany gabinet.

Są sprzedawcy, którzy księgują dofinansowanie aparatu sprzedanego w Szamotułach na adresy i limity w innych miastach, co nie jest zgodne z przepisami.

– Gdzie można sprawdzić, czy gabinet do którego się udajemy ma legalną refundację  w tym miejscu?

Za pomocą Internetu, na stronie NFZ. : https://gsl.nfz.gov.pl/GSL/GSL/ZPO wpisując w zakładkę hasło: aparaty słuchowe na przewodnictwo powietrzne.

– Czy Pan ma taką właśnie umowę z NFZ?

Tak, oczywiście i do tej pory jako jedyny gabinet na terenie Szamotuł.

Jak wysoka jest refundacja NFZ?

Osoba dorosła otrzymuje refundację z NFZ w wysokości 700 zł na każde ucho raz na 5 lat, inwalida wojenny 1000 zł na każde ucho raz na 5 lat, a dzieci i młodzież do 26 r. życia w trakcie pobierania nauki 2000 zł na każde ucho raz na 5 lat, a więc kwota refundacji jest spora.

– Czy można uzyskać jakieś dodatkowe dofinansowanie?

Tak, współpracujemy np. z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Szamotułach, w którym można uzyskać dodatkowe środki na dofinansowanie zakupu aparatu słuchowego.

– A gdybyśmy chcieli zakupić aparat słuchowy w Internecie?

Zgłaszają się do nas pacjenci z aparatami zakupionymi w Internecie, które nie działają prawidłowo.

Niestety najczęściej nie mogę im pomóc. Powodem tego jest np. nieprawidłowe dopasowanie aparatu do ucha oraz brak zaplecza oprogramowania i części. Często też, aparaty z Internetu, pozbawione możliwości refundacji okazują się finalnie droższe od oferowanych w gabinetach.

– Czy skierowanie, które wypisze na aparat laryngolog mogę zabrać ze sobą i udać się do wybranego gabinetu z aparatami słuchowymi –  podobnie jak od okulisty mogę udać się do wybranego optyka?

Oczywiście, to bardzo ważna informacja. Skierowanie od laryngologa na dofinansowanie aparatu z NFZ jest własnością pacjenta. Pacjent ma prawo po badaniu zabrać skierowanie i udać się do różnych gabinetów z aparatami, aby wybrać najlepszą dla siebie ofertę.

– Ponoć zdarzają się z tym problemy?

Niestety, słyszałem od kilku pacjentów, o sytuacji, kiedy po badaniu laryngologicznym nie wydano im skierowania, informując, że skierowanie zostanie zrealizowane przez zaprzyjaźnioną firmę. To jest przykład pozbawiania pacjenta jego prawa.

– W takim razie kiedy mamy w ręce skierowanie i odwiedzamy sprawdzoną firmę oferującą aparaty słuchowe ze stałym serwisem, to jak wybrać aparat?

Współczesne możliwości technologiczne i stylistyczne dają pacjentom duży wybór.

Zacznijmy od tego, jak będziemy wyglądać i jak będziemy się czuć z aparatem, czyli od estetyki.

Obecnie na rynku oferowane są co najmniej cztery kategorie aparatów:

  • niewidoczne aparaty wewnątrzkanałowe,
  • mało widoczne aparaty wenątrzuszne,
  • zauszne aparaty ze słuchawką w uchu pozwalające na emisję dźwięku bliżej błony bębenkowej
  • oraz klasyczne aparaty zauszne.

Wkładki, w których umieszczone są aparaty, mogą by przezroczyste demonstrując zawartą w nich mikrotechnologię, mogą by wykonane w dwóch kolorach dla odróżnienia ucha, do którego są dopasowane, mogą być z ozdobami i w kolorach wyrażających indywidualizm właściciela.

W gamie oferowanych aparatów mamy 16 poziomów technologicznych na trzech platformach słyszenia.

Różnią się one ilością kanałów częstotliwościowych poszerzających pasmo zbieranego obrazu dźwiękowego.

Aparaty posiadają też odmienną ilość programów słyszenia pozwalających na indywidualne dostosowanie do okoliczności i otoczenia.

Mamy aparaty współpracujące z telefonami komórkowymi, z aplikacjami na telefon ułatwiającymi sterowanie aparatem. Mamy też w ofercie szereg innych systemów chroniących słuch przed niepożądanymi dźwiękami czy nadmiernym hałasem.

– Czasem słyszymy w obecności osób używających aparaty jakieś piszczenie. Co jest tego powodem?

Przyczyn może być kilka. Najczęściej piszczenie spowodowane jest korkiem woskowinowym w uchu. Powodem może być też nieszczelność aparatu słuchowego bądź wkładki usznej, pęknięcie dźwiękowodu lub prozaiczna sprawa jaką jest aparat niewłaściwie włożony do ucha.

– Czy jest kryterium, które wskazuje na konieczność stosowania aparatu?

Jeśli ktoś ma kłopot ze zrozumieniem mowy członków rodziny lub programów telewizyjnych,  słyszy dźwięki, ale ich nie rozumie, to jest to przesłanka wskazująca na konieczność konsultacji z laryngologiem i najprawdopodobniej zastosowania aparatu słuchowego.

– Czy aparat potrzebuje programowania? Jeśli tak, to jak często?

Oferujemy przeglądy techniczne aparatu, najpierw po miesiącu, powtórnie po 3 miesiącach i pół roku, a później raz w roku przeprowadzamy kontrolę i serwisowanie. Oferujemy 5 letnią bezpłatną opiekę akustyczną. W ramach serwisu pacjent może regulować aparat i zmieniać programy, np. dziś będzie ustawienie aparatu dedykowane do użytku w domu, a jutro zmienimy ustawienie w związku z planowanym wyjazdem do teatru. Pacjent może do nas przyjść i ustawić sobie optymalny program.

– Jakie jest obecnie nastawienia do noszenia aparatów?

Myślę, że takie, jak nastawienie do noszenia okularów. Coraz więcej osób ceni sobie swoją sprawność. Ludzie chcą dobrze widzieć i chcą dobrze słyszeć. Noszenie aparatu staje się stylem osoby dbającej o siebie.

W dobie masowego używania bardzo różnych słuchawek, młodzi ludzie zgłaszają się na badanie słuchu i kiedy to jest potrzebne dostosowujemy aparaty do ich charakteru i ich potrzeb.

Wielu seniorów, którzy przełamali swoje lęki, odwiedzając nasz gabinet opowiada nam o dowcipach, które nareszcie dobrze słyszą goszcząc u przyjaciół na kawie, no i mają się z czego szczerze teraz śmiać.

– Od jak dawna prowadzi Pan gabinet korekcji wad słuchu? Jakie zebrał Pan doświadczenia?

Działamy w Szamotułach od 21 lat.  Nasz gabinet jest firmą rodzinną. Wraz z żoną jesteśmy absolwentami Wydziału Fizyki na UAM w Poznaniu na kierunku akustyka, specjalność protetyka słuchu. Odbyliśmy w Niemczech praktyki na uczelni oraz u wiodących producentów sprzętu audiofonicznego, w tym najbardziej zaawansowanych technologicznie aparatów słuchowych.

W gabinecie spotykamy się zasadniczo z bardzo sympatycznymi ludźmi. Z wieloma spośród naszych pacjentów znamy się już od tak dawna, że są dla nas jak członkowie rodziny:)

Do wykonywanej pracy i obsługi klienta staramy się podchodzić w sposób profesjonalny i życzliwy. Staramy się służy

dobrą radą, tak jak dla kogoś bliskiego.  Nie chodzi tutaj o jakieś spoufalanie się z pacjentem, ale 20 lat pracy w tej branży nauczyło nas widzieć, jak trudnym doświadczeniem może być dla człowieka utrata słuchu i ile radości może przynieść powrót – dzięki aparatom słuchowym – do świata rozmów, dźwięków, śpiewających ptaków i bycia słyszącym, niezależnym człowiekiem.

 

* Łukasz Heckert prowadzi Gabinet Korekcji Wad Słuchu oraz sprzedaż aparatów słuchowych w Centrum Medycznym Glob w Szamotułach przy ul. Dworcowej 39 oraz w Specjalistycznych Gabinetach Lekarskich we Wronkach przy ul. Polnej 6B.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *