Józef Kwaśniewicz odwołany z funkcji wiceprzewodniczącego Rady Powiatu w Szamotułach
|Rada Powiatu Szamotulskiego odwołała z funkcji wiceprzewodniczącego Józefa Kwaśniewicza, byłego starostę, do czerwca bieżącego roku wicestarostę powiatu. Szesnaście głosów za, dwa głosy przeciw i dwa wstrzymujące (Kwaśniewicz odmówił udziału w głosowaniu) – pisze Jakub Monterial z Gazety Szamotulskiej
Wniosek o odwołanie złożył klub radnych Koalicja Obywatelska. Powód to między innymi publiczne wystąpienia stawiające pracę obecnych władz powiatu w nieprzychylnym świetle i destrukcyjnie wpływające na pracę samorządu. Kwaśniewicz komentował, że obecny zarząd powiatu od początku roku funduje mieszkańcom 'karuzelę personalną’ mającą odwrócić uwagę od rzeczywistych problemów, z którymi zmaga się powiat. #szamotulska
Jakub Monterial
„Gazeta Szamotulska”
komentarze 3
Pani Grażyno czekamy na informację co z odpadami od 2020 roku?
Pan burmistrz powiedział tylko, że podpisał umowę na przedłużenie o 2 m-ce z firmą obecnie wywożącą. Mimo wielu pytań o cenę nie powiedział nic ponad to, że to RADNI zdecydują o cenie. I na pewno będzie drożej.
Powyższy komentarz, który mnie dotyczący jest zupełną bzdurą. Ujmując to w skrócie: musiałbym prowadzić działalność gospodarczą i z wykorzystaniem mienia powiatu czerpać korzyści. Nie prowadzę takiej działalności! Te przepisy zupełnie nie mają zastosowania do dyrektora ośrodka kultury wręczającego dzieciom nagrody dofinansowane przez powiat. Zapewne jest to celowa manipulacja, a jej zestawienie ze słowem korupcja narusza mojego dobra osobiste. Dlatego autor komentarza odpowie za to przed sądem.
Szerzej w temacie: Zgodnie z art. 25 b. ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, (t.j. Dz. U. 2018, poz. 995) – zwanej dalej „ustawą”, radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia powiatu, w którym radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. W sytuacji, gdy radny przed rozpoczęciem wykonywania mandatu prowadziłby działalność gospodarczą z wykorzystaniem mienia powiatu, w którym uzyskał mandat, byłby zobowiązany do zaprzestania prowadzenia tego typu działalności gospodarczej w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania. Informuję, iż zgodnie z art. 25 b ust. 2 zd. 2 ustawy, niewypełnienie tego obowiązku stanowi podstawę do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego w trybie art. 383 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 – Kodeks wyborczy. Nadto, w świetle art. 23 ust. 1 w/w ustawy, z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy w starostwie powiatowym powiatu, w którym radny otrzymał mandat. Zgodnie z art. 23 ust. 2 ustawy, radny nie może też pełnić funkcji kierownika powiatowej jednostki organizacyjnej oraz jego zastępcy. W sytuacji, gdy radny Powiatu Szamotulskiego był zatrudniony w starostwie powiatowym przed wyborami, bądź też sprawował funkcję kierownika powiatowej jednostki organizacyjnej, obowiązany byłby do złożenia wniosku o urlop bezpłatny na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.
Odnosząc powyższe do mnie należy zauważyć, że nie prowadzę działalności gospodarczej – zarówno na własny rachunek (tj. na podstawie wpisu do CEIDG) jak i wspólnie z innymi osobami (tj. nie jestem wspólnikiem spółki), w której wykorzystywałby mienie Powiatu Szamotulskiego. Nie jestem też pracownikiem Starostwa Powiatowego w Szamotułach oraz kierownikiem powiatowej jednostki organizacyjnej, tym samym nie zachodzą przesłanki do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu na podstawie art. 25 b ust. 2 zd. 2 ustawy bądź udzielenia urlopu bezpłatnego na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy.
Należy zwrócić uwagę, iż wszelkie wskazywane powyżej ograniczenia dotyczą sytuacji, gdy radny danej jednostki samorządu terytorialnego jednocześnie jest z tą jednostką powiązany.
Radny Rady Powiatu Szamotulskiego, będący jednocześnie dyrektorem jednostki organizacyjnej Gminy Szamotuły – tj. Szamotulskiego Ośrodka Kultury, która to jednostka, na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. 2017, poz. 2077) może ubiegać się o wsparcie finansowe w formie dotacji na realizację celów wskazanych w art. 4 pkt 7 ustawy – tj. wykonywanie przez Powiat zadań publicznych o charakterze ponadgminnym w zakresie kultury.
Piotr Michalak