I Ty możesz zostać ofiarą

Ostatnio doszło do wycieku danych PESEL za pośrednictwem kancelarii komorniczych. Jeśli nie podejmiemy odpowiednich kroków zabezpieczających, oszuści mogą wziąć kredyt na nasze nazwisko. Oto, co zrobić, by do tego nie doszło

2014-01-15_215049

 

Za pośrednictwem kancelarii komorniczych wyciekły dane z systemu PESEL. Jak podaje TVN24 BiŚ, wyciek może dotyczyć od jednej trzeciej do nawet połowy dorosłych Polaków.

Co to oznacza w praktyce? Ktoś, kto posiada nasze precyzyjne dane, może złożyć na nasze nazwisko wniosek kredytowy. Prawdopodobnie za około 2-3 miesiące poszkodowani zaczną dostawać monity z informacją, że nie spłacają rat kredytu.

Jest jednak kilka kroków, które możemy wykonać, by do tego nie dopuścić. 

Przede wszystkim należy zamówić alert w Biurze Informacji Kredytowej. W momencie, gdy ktoś złoży wniosek kredytowy na nasze nazwisko, bank będzie musiał sprawdzić w BIK naszą zdolność kredytową. Jeśli zamówimy opcję alertu, Biuro poinformuje nas przez e-mail lub SMS-a o sprawdzaniu zdolności kredytowej. W związku z wyciekiem danych, zamówienie alertu jest darmowe. 

Podobną usługę można zamówić w Krajowym Rejestrze Długów, w którym banki i inne instytucje również weryfikują potencjalnego klienta czy kredytobiorcę. 

Dziennikarz śledczy TVN, Bertold Kittel radzi, by złożyć do prokuratury wniosek o przyznanie statusu pokrzywdzonego. Wówczas będziemy mogli zapoznawać się z treścią akt, czy np. składać wnioski o dokonywanie czynności dowodowych i zaskarżać orzeczenia organu prowadzącego postępowanie.

Jeśli mamy podejrzenie, że nasze dane były wśród tych, które wyciekły, możemy zastrzec dowód osobisty i wyrobić nowy. W takim przypadku, lub jeśli zgubiliśmy dokument, najlepiej zwrócić się do placówki banku lub na bankową infolinię. Nie musi to być bank, w którym mamy konto – większość banków przyjmuje zgłoszenia również od osób niebędących ich klientami. Bank informacje o utracie dowodu do systemDokumenty Zastrzeżone, do którego wgląd mają wszystkie banki. Dokument można też zastrzec online za pomocą strony Biura Informacji Kredytowej. 

Następnie o zagubieniu lub kradzieży dokumentu informujemy organ gminy lub placówkę konsularną. Zanim wyrobimy sobie nowy dokument, te instytucje mogą wydać nam zaświadczenie o utracie dowodu osobistego. Taki dokumentem można się posługiwać w zastępstwie dowodu.

Na podstawie: Wiadomości.gazeta.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *