Oto opracowanie inż. Ryszarda Grafa, które było „podstawą do sporządzenia projektu ścieżki rekreacyjnej wzdłuż lewego brzegu Warty”
|Temat zamkniętego mostu jest bardzo żywy wśród mieszkańców Gminy Wronki, szczególnie wśród tych mieszkających na prawym brzegu, za nieczynnym mostem. Jeden z Czytelników nadesłał nam (z prośbą o publikację) opis badań, których „Celem przeprowadzonych w miesiącu październiku 2015 roku badań terenowych było rozpoznanie budowy geologicznej podłoża gruntowego wraz z jego oceną geotechniczną, mających na celu podanie parametrów geotechnicznych gruntu na trasie projektowanej ścieżki rekreacyjnej wzdłuż lewego brzegu Warty w miejscowości Wronki”. Zainteresowanych zapraszam do lektury. Pozostałych na spacer po kładce, która stała się na dziś centrum życia towarzyskiego wronczan. Aż żal, że ul. Zwycięzców nie jest deptakiem i nie ma kawiarenki!
Jeden z Czytelników przesłał nam dokument z badaniami, na których oparto projekt budowy ścieżki pieszo – rowerowej. Wykonano go w 2015 roku, a opracował mgr inż. Ryszard Graf.
We wstępie do opracowania czytamy:
„Badania terenowe i laboratoryjne dokumentowane w niniejszej opinii wykonano w Terenowej Grupie Rzeczoznawców SITWM w Poznaniu na zlecenie Gminy Wronki zgodnie z umową nr TI.271.3.49.2015 z dn. 20.07.2015 r.
Celem przeprowadzonych w miesiącu październiku 2015 roku badań terenowych było rozpoznanie budowy geologicznej podłoża gruntowego wraz z jego oceną geotechniczną mających na celu podanie parametrów geotechnicznych gruntu na trasie projektowanej ścieżki rekreacyjnej wzdłuż lewego brzegu Warty w miejscowości Wronki.”
A OTO SKAN PRACY:
PODSUMOWANIE i WNIOSKI:
strona 10
(…)
6. POSUMOWANIE I WNIOSKI
Podłoże gruntowe na trasie projektowanej ścieżki rekreacyjnej rozpoznano wykonując 12 otworów małośrdnicowych do głębokości w przedziale 3,0-4,0 m ppt. W profilu gruntowym od powierzchni terenu występują warstwy gruntów antropogenicznych i gleby o miąższości lokalnie dochodzącej do 1,4 m. W podłożu głębszym występują piaski drobne i średnie w stanie średnio zagęszczonym na pograniczu stanu luźnego z domieszkami substancji organicznej. Poniżej podłoże zbudowane jest również z piasków drobnych i średnich, jednakże o zdecydowanie
strona 11
wyższym stopniu zgęszczenia. Grunty te w całości stanowią osady rzeczne. W partiach terenu położonych najniżej podłoże zbudowane jest z iłów trzeciorzędowych lokalnie wypiętrzonych tuż pod powierzchnią gleby. Stan konsystencji iłów oceniono jako plastyczny a głębiej twardoplastyczny.
➔ Występujące w podłożu grunty mineralne oznaczone pakietem Ia i Ib mogą stanowić nośne podłoże dla projektowanej inwestycji. Natomiast warstwy gruntów antropogenicznych i gleby nie nadają się do bezpośredniego posadowienia i muszą zostać usunięte przed rozpoczęciem prac związanych z formowaniem korpusu drogowego projektowanej ścieżki.
➔ Wyznaczone na diagramach sondowań dynamicznych wartości stopnia zagęszczenia ID dla warstw namułów piaszczystych stanowią wartości jedynie orientacyjne. Zgodnie z wytycznymi Polskich Norm wartość stopnia zagęszczenia jak również stopnia plastyczności nie może być użyta jako parametr stanu tych gruntów.
➔ Należy bezwzględnie wyłączyć z pozyskania dla celów budowlanych warstwy nasypów niebudowlanych i gleby oraz ewentualnie napotkane grunty organiczne, które mogą się pojawić w trakcie prowadzenia robót ziemnych. Warstwy nasypów niebudowlanych o trudnych do określenia parametrach geotechnicznych zawierają domieszki gruzu, śmieci, żużla, szkła, złomu żelaza itp.
➔ Uzyskane w trakcie wykonywania wykopu grunty objęte pakietem geotechnicznym Ia i Ib nadają się do wbudowania w ewentualne budowle ziemne modernizowanego odcinka nabrzeża. Występujące w warstwach piaszczystych pakietu Ia i Ib wkładki i laminacje gruntów organicznych są bardzo charakterystyczne dla gruntów występujących w dolinach rzecznych. Powodują one jednak osłabienie stanu zagęszczenia co jest widoczne na diagramach sondowań dynamicznych.
➔ W okresie prowadzenia badań stwierdzono stosunkowo głęboki poziom lustra wód gruntowych co jest związane z bardzo suchym okresem letnim i bardzo niskimi stanami wody rzeki Warty (Tab.1). Ich poziom ściśle związany jest ze stanem wody rzeki Warty a także ogólnej sytuacji hydrologicznej całej zlewni.
strona 12
W okresie stanów wysokich woda gruntowa wypełni cały profil z możliwością nawet krótkotrwałego podtapiania i zalewania całego tarasu dolnego rzeki.
➔ W partiach terenu położonych najniżej stwierdzono w podłożu lokalnie tuż pod powierzchnią gleby warstwy stropowe iłów trzeciorzędowych. Strop tych gruntów może stanowić potencjalne powierzchnie poślizgu dla projektowanego korpusu ścieżki rekreacyjnej w przypadku wysokich stanów wody rzeki oraz w przypadku pojawienia się deszczy nawalnych. Dodatkowo sytuację pogarsza fakt, że strop tych gruntów nie jest płaski a silnie pofałdowany i ponadto co jest charakterystyczne w rejonie Wronek cechuje się upadem w kierunku do rzeki. W trakcie prowadzonych prac terenowych stwierdzono znaczne uszkodzenia muru oporowego zlokalizowanego na wysokości punktu badawczego nr 7 – tylna część działki nr geodez. 1193 – teren Seminarium Duchownego. Widoczne uszkodzenia muru spowodowane są najprawdopodobniej poślizgiem całości konstrukcji muru po stropie iłu w kierunku rzeki.
➔ Konstrukcję korpusu drogowego projektowanej ścieżki należy wykonać w oparciu o wymagania normy PN-S-02205 „Drogi samochodowe. Roboty ziemne. Wymagania i badania”. Ze względu na lokalizację inwestycji w tarasie dolnym rzeki sugeruje się przyjęcie konstrukcji i wymagań odbioru jak dla drogi w nasypie przy ruchu lekkim a najkorzystniej średnim.
➔ W trakcie prowadzenia prac terenowych nie stwierdzono występowania zjawisk geodynamicznych, soliflukcji, sufozji bezpośredniej skarp w dolinie rzeki itp. Brak również widocznych uszkodzeń konstrukcji mostu i kładki dla pieszych.
Opracował:
mgr inż. Ryszard Graf
OTO OGŁOSZENIE O PRZETARGU UMiG W SPRAWIE ŚCIEŻKI:
FRAGMENT:
II.4) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań ) a w przypadku partnerstwa innowacyjnego – określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane: W celu uporządkowania terenu pomiędzy brzegiem rz. Warty, a podstawą skarpy drugiej trasy zalewowej oraz stworzenia warunków do rekreacyjnego wykorzystania tego terenu przez mieszkańców miasta i gminy Wronki, a także turystów (w tym turystów wodnych) należy wykonać budowę ścieżki rekreacyjno – pieszo – rowerowej o szer. 3,53 m z elementami towarzyszącymi w skład których wejdą m.in.:
1)Zakres etapu II obejmuje: Ścieżka rekreacyjna: 388 mb, w tym: – chodnik: 600,48 m2, – ścieżka rowerowa: 1132,2 m2, Roboty brzegowe na długości wzdłuż linii brzegu: 378 mb, Wyloty: – rura osłonowa nr 4, – wylot nr 4 (W-3), – wylot nr 5 (Netto), – wylot nr 6 (W-20, – wylot w rejonie ogródków działkowych, Schody skarpowe: 3 szt. Wyposażenie: – kosze na śmieci: 8 szt., – ławki parkowe: 11 szt., – stojaki na rowery: 2 szt. Roboty pozostałe: przygotowawcze, ziemne, likwidacja placu budowy. 2)
Zakres etapu III obejmuje: Ścieżka rekreacyjna: 296 mb, w tym: – chodnik: 445,20 m2, – ścieżka rowerowa: 635,90 m2, Roboty brzegowe na długości wzdłuż linii brzegu: 304 mb, Wyloty: – rura osłonowa nr 2, – rura osłonowa nr 3, Schody skarpowe: 1 szt., Wyposażenie: – kosze na śmieci: 7 szt., – ławka parkowa: 7 szt. Modernizacja dojścia z ogródków działkowych. Pozostałe roboty: przygotowawcze, ziemne, likwidacja placu budowy. Szczegółowy zakres zamówienia opisany został w załącznikach do SIWZ, tj. w przedmiarze, projekcie budowlano – wykonawczym, operacie wodnoprawnym i specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych. Zakres projektów realizowany będzie zgodnie z pozwoleniem na budowę nr 763/2016 z dnia 07.10.2016 r. Inwestycja realizowana jest na podstawie pozwolenia na budowę. Zamawiający dopuszcza możliwość zastosowania produktów (materiałów) równoważnych w stosunku do tych, które wskazane zostały w Dokumentacji, zgodnie z art. 29 ust. 2 i 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, pod warunkiem, że będą one spełniały wszystkie obowiązujące normy i będą dopuszczone do obrotu na terenie UE oraz będą miały parametry takie same lub zbliżone do tych, które określone zostały w ww. dokumentach. Wyroby budowlane objęte zamówieniem powinny spełniać wymagania wynikające z Polskich Norm przenoszących normy europejskie PN-EN (normy zharmonizowane).
II.5) Główny kod CPV: 45000000-7
Pięknie i mądrze napisane.Szkoda tylko że nie ma żadnych badań dotyczących
wpływu prac inwestycyjnych na konstrukcję drogi i mostu. „Sugeruje się przyjęcie konstrukcji i wymagań odbioru jak dla drogi w nasypie przy ruchu lekkim a najkorzystniej średnim.”-jest to fragment wniosków. Czy nie wybrano korzystnej wersji czyli „przy ruchu lekkim”?Dla mnie średni ruch jest za niską klasyfikacją.
Nigdzie nie wyczytałem o krach które mogą zatrzymać się się na wybudowanej już trasie rowerowej i jakie szkody mogą uczynić dla niej.
Ciekawe to opracowanie, a szczególnie ostatnie zdanie, że w trakcie badań „nie stwierdzono uszkodzeń konstrukcji mostu” :). Czyli gmina sama w zleconym przez siebie opracowaniu ma potwierdzenie, że most jednak był w dobrym stanie jeszcze nie tak dawno.