Polak rodem z Chojna podbił brazylijską TV!
|W 1985 r. po wieczornym wydaniu Dziennika rzesze Polaków siadały przed telewizorami, aby oglądać kolejne odcinki Niewolnicy Isaury… – Dokładnie 8 lat temu opublikowaliśmy ten artykuł. Dziś przypominamy go, bo warto przypomnieć sobie znanych wronczanach w świecie
Była to pierwsza emitowana w Polsce brazylijska telenowela, która od razu wywołała poruszenie. Mało kto wie, że naczelnym charakteryzatorem stacji TV Globo, która posiadała prawa do emisji co najmniej kilku znanych w Polsce brazylijskich tytułów był Polak rodem z Chojna – Stanisław Eryk Rzepecki.
Stanisław Eryk Rzepecki urodził się 20 stycznia 1913 roku w Poznaniu. Podczas II wojny światowej służył jako ochotnik w armii polskiej. W momencie ataku nazistowskich Niemiec na Polskę był w stopniu podchorążego. 17 września ujęli go Rosjanie i wywieźli do Starobielska. – W każdym razie miałem dużo szczęścia, bowiem po paru miesiącach pobytu w tym piekle – kiedy to ani razu nie zmieniliśmy odzieży ani obuwia – znalazłem się w grupie 1200 jeńców pochodzących z terenu pod okupacją niemiecką, którzy zostali wymienieni za jeńców spod okupacji rosyjskiej. Po przejściu przez most pontonowy na Bugu przewieziono nas do Wiednia, gdzie wreszcie mogliśmy się umyć i zdobyto dla nas prawdziwy chleb! – wspominał Rzepecki w wywiadzie udzielonym Teresie Hrankowskiej w 1991 roku. – Potem kolejno przebywałem w takich obozach jak Keiserstainburg, słynny Murnau, w stalagu Oberländer (skąd próbowałem ucieczki, niestety, bez powodzenia), Hoffmugstal koło Kolonii (przeżyliśmy tam naloty dywanowe) i w szpitalu w pobliżu Bonn, gdzie kompletnie wycieńczonego ratowano mnie zastrzykami zawierającymi ekstrakt z miodu. Po jakim-takim wyzdrowieniu przewieziono mnie do obozu koło Bonn – kontynuował swoją historię Rzepecki.
27 lipca 1943 w samo południe Stanisław Eryk Rzepecki wraz z dwoma kompanami uciekł z obozu i udał się w kierunku Belgii. W doskonale działającej konspiracyjnej komórce Intelligence Service otrzymał fałszywe dokumenty wystawione na nazwisko Emile de Marais i mógł wyjść z ukrycia. Wysłano go do Brukseli, a następnie do Paryża, gdzie znalazł schronienie w klasztorze w pobliżu Place de la Concorde. Po jakimś czasie Rzepecki udał się pociągiem pierwszej klasy do Bordeaux, skąd taksówką dostarczono go w Pireneje. – Burzliwa i niebezpieczna przeprawa przez góry udała się: dotarliśmy do miasteczka Pampelona w Hiszpanii. Prefektura miasta nakarmiła nas i zamknęła w więzieniu. Takich uciekinierów jak my były tam tysiące – relacjonował Rzepecki. Podchorąży Wojska Polskiego trafił do obozu pod Madrytem i wyjechał do Portugalii, gdzie po jakimś czasie znalazło się miejsce na statku płynącym na Gibraltar. – Byliśmy znowu w polskim wojsku! Mieliśmy piękne uniformy i naszywki „Poland”. Hinduski statek Price of East zabrał nas do Anglii w czasie szalejących na Atlantyku walk – cieszył się wówczas Rzepecki.
Stanisław Eryk w 1944 roku zapisał się na kurs teatralny w Denham Studios w Londynie. Tam, zauroczony funkcjami makijażu zobaczył jak młody człowiek zmienia się w starego dzięki profesjonaliście. Pochłonięty całkowicie nową pasją, zaczął uczyć się technik makijażu i zamieszkał z takimi gwiazdami jak Lili Palmer, James Mason i Vivien Leigh. Dwa lata później, jeszcze w Anglii spotkał się z ambasadorem Brazylii w Londynie Paschoal’em Carlos’em Magno, który był również działaczem kulturalnym. Dzięki niemu udał się do Brazylii, gdzie z pseudonimem Eric Rzepecki był charakteryzatorem w studiach filmowych Cinédia, Atlantis, Vera Cruz i Herbert Richers i stacjach telewizyjnych Rio, TV i TV Tupi Excelsior. Pracował również jako aktor w filmach: Pinguinho de Gente (1949), de Gilda de Abreu, A Família Lero-Lero (1953), de Alberto Pieralisi, e É Proibido Beijar (1954).
Zaprezentowany przez aktorkę i komika Dercy Gonçalves, udał się do TV Globo. Jego debiut był transmitowany w 1967 roku, zaledwie dwa lata po otwarciu stacji podczas filmowej realizacji powieści Sangue e Areia. Coraz bardziej rozpoznawalny w brazylijskim środowisku filmowym Eric Rzepecki w 1970 roku charakteryzował aktorkę Sonię Braga do tytułowej bohaterki powieści Gabriela. Przełomowym momentem w karierze Polaka było wprowadzenie koloru do brazylijskiej telewizji. Było to w roku 1973. W związku z pojawieniem się kolorowej telewizji, całą koncepcję makijażu należało przemyśleć. I takie właśnie zadanie od swojej stacji otrzymał Stanisław Eryk Rzepecki, który już 5 lat później objął stanowisko szefa działu Makeup Globe. Funkcję tę pełnił ponad 20 lat! Przez jego ręce przeszły największe gwiazdy ówczesnej brazylijskiej telewizji, która swoimi telenowelami podbijała również polski rynek. Stylizował między innymi takich aktorów, jak: Tony Ramos, Gloria Menezes, Tarcisio Meira, Raul Cortez, Regina Duarte, Fernanda Montenegro i Jonah Magellana.
W 1983 roku, Eric Rzepecki uruchomił swoją własną linię kosmetyków. Napisał również książkę dotyczącą fachowej charakteryzacji aktorów. Jest to poradnik napisany z myślą o fachowcach, ale również dla ludzi chcących zadbać o swój wizerunek. Zawiera ona informacje o makijażu dla potrzeb teatru, małego i dużego ekranu, o kosmetykach i różnych trickach poprawiających wygląd. Warto dodać, że jeszcze za życia na początku lat 90′ nazwiskiem Stanisława Eryka Rzepeckiego nazwano jedną z ulic w Brazylii. Charakteryzator zmarł w 1993 roku w Rio de Janeiro.
Na podstawie:
-
Rozmowa z Erykiem Rzepeckim naczelnym charakteryzatorem brazylijskiej TV „Globo”, Teresa Hrankowska, Wronieckie Sprawy nr 4 kwiecień 1995, str. 15
-
http://www.imdb.com/name/nm0753534
-
http://memoriaglobo.globo.com/perfis/talentos/eric-rzepecki/trajetoria.htm