Protokół końcowy z przebiegu postępowania konkursowego na stanowisko Prezesa Zarządu Przedsiębiorstwa Komunalnego Sp. z o.o. we Wronkach
|Przesyłam protokół końcowy z postępowania konkursowego na Prezesa Zarządu PK, zatwierdzony na dzisiejszym posiedzeniu. Z protokołu usunąłem nazwiska dwóch kandydatów, którzy nie zostali zakwalifikowani do drugiej fazy (RODO) – pozdrawiam Tymoteusz Płonka – taką informację otrzymałam przed chwilą. Przedstawiam Państwu ów protokół w całości, tak jak przesłał mi go przewodniczący komisji
Od lewej: Krystyna Nowak (członek RN z ramienia pracowników PK) , Piotr Ciepierski (od 18.10.2019 r., członek RN z ramienia burmistrza), Andrzej Strażyński (nowy prezes PK), Tymoteusz Płonka (przewodniczący RN z ramienia burmistrza), burmistrz Mirosław Wieczór, Edward Jessa (członek RN z ramienia pracowników PK), Marcin Kropidłowski (członek RN z ramienia burmistrza)
Nieobecny na konferencji: Zdzisław Paralusz (do 17.10.2019 r. członek komisji konkursowej)
Wronki, dnia 13 listopada 2019r.
Protokół 3/2019 – końcowy z przebiegu postępowania konkursowego na stanowisko Prezesa Zarządu Przedsiębiorstwa Komunalnego Sp. z o.o. we Wronkach
- Data i miejsce przeprowadzenia poszczególnych czynności postępowania.
- 09.2019 r. – publikacja ogłoszenia o konkursie na stronie internetowej spółki;
- 10.2019 r. – upływ terminu składania ofert;
- 10.2019r. – posiedzenie RN w siedzibie Spółki w sprawie otwarcia złożonych ofert oraz sprawdzenia ich pod względem formalnym;
- 10.2019r. – posiedzenie RN w siedzibie Spółki w sprawie przeprowadzenia rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami wyłonionymi do drugiego etapu konkursu;
- 10.2019r. – posiedzenie RN w siedzibie Spółki w sprawie omówienia kandydatur i dokonania oceny kandydatów zgodnie z regulaminem konkursu;
- 10.2019 – posiedzenie celem zapoznania się z opinią Burmistrza Miasta i Gminy Wronki o wynikach oceny kandydatów i dokonania wyboru kandydata przez Radę Nadzorczą.
- Imiona i nazwiska osób przeprowadzających postępowanie.
- Tymoteusz Płonka
- Zdzisław Paralusz (do 17.10.2019 r.)
- Piotr Ciepierski (od 18.10.2019 r.)
- Marcin Kropidłowski
- Krystyna Nowak
- Edward Jessa
- Lista kandydatów biorących udział w postępowaniu:
- ……………………..
- Andrzej Strażyński
- Maciej Pospieszny
- …………………..
- Opis przeprowadzonych czynności i podjętych uchwał
W dniu 7 października 2019 r. o godz. 12.00 członkowie Rady Nadzorczej obecni w siedzibie Spółki stwierdzili, że terminie wyznaczonym do składania ofert wpłynęły cztery oferty od kandydatów (oferty zabezpieczono w sejfie). W dniu 9 października 2019 r. Rada Nadzorcza na posiedzeniu dokonała otwarcia czterech zgłoszonych ofert w konkursie na Prezesa Zarządu Przedsiębiorstwa Komunalnego sp. z o.o. we Wronkach. Po otwarciu ofert dokonano oceny zgłoszeń pod kątem wymogów formalnych zawartych w ogłoszeniu o konkursie. W wyniku oceny stwierdzono, że warunki formalne spełniają dwie oferty (oferta nr 2 – Andrzej Strażyński i oferta nr 3 – Maciej Pospieszny). W tej sytuacji do dalszego etapu konkursu zakwalifikowano dwóch kandydatów. W dniu 18 października 2019 r. odbyły się rozmowy kwalifikacyjne z obydwoma kandydatami. W dniu 22 października 2019r. Rada Nadzorcza spotkała się w celu dokonania oceny kandydatów po przeprowadzonych rozmowach kwalifikacyjnych oraz celem przeprowadzenia głosowania w zakresie punktacji przyznawanej poszczególnym kandydatom.
Pojedynczy członkowie Rady Nadzorczej zgłosili wątpliwości co do przebiegu postępowania konkursowego odnoście odwołania członka Rady Nadzorczej mecenasa Zdzisława Paralusza na dzień przed rozmowami z kandydatami.
- Oceny uzyskane przez kandydatów oraz wyniki konkursu.
W toku omawiania kandydatur po odbytych rozmowach kwalifikacyjnych stwierdzono w odniesieniu do poszczególnych kandydatów:
- Andrzej Strażyński – wykształcenie wyższe techniczne oraz studia podyplomowe (+ dodatkowe kursy). Kandydat posiada wieloletnie doświadczenie w samorządzie terytorialnym (kilkanaście lat pracy na stanowisku wójta) i kierowaniu spółkami komunalnymi oraz pełnienia funkcji członka rady nadzorczej spółek komunalnych. Obecnie pełni funkcję Prezesa Zarządu w dwóch spółkach komunalnych gminy Mosina (odpowiednio od 2011 i 2016 r.). Wstępna koncepcja rozwoju Spółki ma charakter ogólnikowy. Nie posiada bezpośredniego doświadczenia w kierowaniu spółką o profilu wodociągowo – kanalizacyjnym, natomiast posiada bogate doświadczenie w zakresie pozostałych działalności komunalnych (m.in. zieleń, utrzymanie dróg, odpady, mieszkaniówka, transport publiczny, targowisko, strefa płatnego parkowania, inne). Doświadczenie w zakresie wodociągów i kanalizacji posiada z racji nadzorowania podmiotu komunalnego gminy Dopiewo w okresie pełnienia funkcji wójta oraz jako członek rad nadzorczych dwóch spółek wodociągowo – kanalizacyjnych (Rokietnica, Buk). Posiada doświadczenie w zakresie kierowania dużym zespołem ludzkim (ok. 130 osób) i podmiotami wielobranżowymi, realizacji znacznych inwestycji oraz współpracy z samorządem gminnym. Posiada także indywidualne kwalifikacje w zakresie rzeczoznawstwa majątkowego, zarządcy nieruchomości pośrednik nieruchomości, audytor finansów publicznych, analityk finansowy, audytor energetyczny. W zakresie znajomości spraw komunalnych wypowiadał się swobodnie i z dużą znajomością spraw samorządowych. Jest gotowy rozwijać nowe działalności powierzone przez Gminę, ma w tym zakresie doświadczenie.
Pojedynczy członkowie Rady Nadzorczej zgłosili następujące zastrzeżenia indywidualne względem tego kandydata:
- pochodzenie spoza PK i spoza gminy Wronki, co budzi obawy załogi (brak zaufania), w szczególności wynikające z negatywnych doświadczeń z przeszłości
w zakresie osoby Pana Sławomira Pawlickiego Prezesa Zarządu PK w okresie 2009 – 2011.- brak doświadczenia w zakresie zarzadzania spółką o profilu wod.-kan.
- wiek – obawy co do możliwości nieodległego przejścia na emeryturę
(wiek emerytalny osiągnięty zostanie za dwa lata – okres wdrożenia może równać się z okresem jaki pozostał do emerytury)- odnalezienie jednej negatywnej oceny na blogu internetowym zamieszczonej przed kilkoma latami.
- Maciej Pospieszny – wykształcenie wyższe techniczne (specjalność zaopatrzenie wody) oraz 3 kierunki studiów podyplomowych, posiada uprawnienia budowlane do projektowania i kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej. Kandydat jest aktualnym Dyrektorem Technicznym PK (zatrudniony w PK od 10 lat), pełnił także przez kilka miesięcy funkcję Prezesa Zarządu PK (2011 r.). Posiada wysokie kompetencje branżowe (wod.-kan.) oraz w zakresie realizacji inwestycji wod.-kan., w tym projektów współfinansowanych ze środków UE (kierownik JRP), studia podyplomowe, MBA (+ dodatkowe kursy). Jego priorytetem są inwestycje. Kandydat przedstawił rozbudowaną wstępną koncepcję rozwoju Spółki. Widzi zasadność wprowadzenia zdalnych odczytów wodomierzy i GIS. Deklaruje zasadność poprawy współpracy na linii Gmina Wronki – PK w zakresie realizacji powierzonych zadań. W toku rozmowy kwalifikacyjnej wypowiadał się swobodnie i z dużą znajomością tematyki. Kandydat prowadzi aktualnie indywidualną działalność gospodarczą w zakresie m.in. projektowania oraz nadzoru inwestycji, równolegle z pracą w PK. Deklaruje gotowość „przepisania” firmy na inną osobę (członka najbliższej rodziny) i zapewnienie świadczenia przez tę firmę usług przez inne osoby posiadające odpowiednie uprawnienia.
Pojedynczy członkowie Rady Nadzorczej zgłosili następujące zastrzeżenia indywidualne względem tego kandydata:
- Niewystarczające doświadczenie w kierowaniu dużym podmiotem i zespołem ludzkim
- Problem z potencjalnym naruszeniem zakazów prowadzenia działalności przez członka zarządu (art. 4 ustawy antykorupcyjnej) nawet po przejęciu firmy przez członka rodziny oraz problem z konfliktem interesów wynikającym z działalności takiej firmy.
Po dyskusji i dokonaniu oceny werbalnej przez każdego członka Rady Nadzorczej w nawiązaniu do par. 9 regulaminu konkursu ustalono, że każdy członek Rady Nadzorczej ma prawo zagłosować na każdego kandydata w skali punktowej od 0-10 i w nawiązaniu do par.6 ust.1 regulaminu konkursu podaje się ocenę łączną dla kandydata. Po tym uzgodnieniu odbyło się tajne głosowanie nad przyznaniem punktacji w zakresie wskazanych w regulaminie konkursu (skala 0 – 10 pkt), w którym udział wzięli wszyscy członkowie Rady Nadzorczej.
Andrzej Strażyński w tajnym głosowaniu RN uzyskał odpowiednio: 0, 2, 9, 10, 10 pkt (średnio 6,2),
Maciej Pospieszny w tajnym głosowaniu RN uzyskał odpowiednio: 2, 5, 8, 10, 10 pkt (średnio 7 pkt),
Wyniki głosowania ujawniły znaczną rozbieżność punktacji przyznanej kandydatom w zakresie określonym regulaminem konkursu.
Ustalono, że ostatecznego wyboru kandydata Rada Nadzorcza dokona po zapoznaniu się z opinią Burmistrza Miasta i Gminy Wronki odnoszącej się do oceny kandydatów zawartej w protokole, jeżeli taka zostanie wyrażona, zgodnie z par. 7 regulaminu konkursu.
Na posiedzeniu w dniu 30 października 2019r. została odczytana opinia dotycząca kandydatów na stanowisko Prezesa Rady Nadzorczej złożona przez Pana Burmistrz Mirosława Wieczora (opinia w załączeniu do protokołu). Po zapoznaniu się z opinią Pana Burmistrza, Rada Nadzorcza dokonała tajnego głosowania w sprawie wyboru kandydata na stanowisko Prezesa Zarządu Przedsiębiorstwa Komunalnego Sp. z o.o.
Wyniki głosowania przedstawiają się następująco:
Andrzej Strażyński w tajnym głosowaniu RN uzyskał 3 głosy.
Maciej Pospieszny w tajnym głosowaniu RN uzyskał 0 głosów.
Uchwała nr 2/IX/2019 o wyborze kandydata na Prezesa Zarządu stanowi załącznik do protokołu.
=================================================================
Podpisy członków Rady Nadzorczej:
- Tymoteusz Płonka ………………….
- Piotr Ciepierski …………………….
- Krystyna Nowak …………………….
- Edward Jessa ………………………..
- Marcin Kropidłowski …………………..
Zatwierdzenie protokołu przez Przewodniczącego Rady Nadzorczej:
…………………………….………………………………… /data i podpis /
Pospieszny czy Strażyński? Kto zostanie nowym prezesem PK we Wronkach?
A dlaczego w drugim pseudogłosowaniu wzięło udział tylko 3 członków?
Czyżby pozostali nie chcieli brać udziału w tym cyrku?
Dokładnie tak :( A Pan chciałby brać w tym udział? Bo ja nie!
Prawo tworzone „na prędce” na potrzeby chwili. Aby wygrał ten, który miał z góry wygrać. Prawomocne głosowanie nie pomogło? To trzeba było dorobić procedurę, usunąć członka rady i zrobić po swojemu. W białych rękawiczkach. To się nie dzieje!
Oj, dzieje się, dzieje… To i jeszcze duuuużo więcej. Za chwilę będzie film.
Czy można mówić tu o złamaniu przepisów tudzież prawa? Czy w Polsce jest instytucja, do której można zgłosić wątpliwości, które powstały w traktacie konkursu i może niezależnie wydać opinie w tej sprawie?
Nie wiem, ale staram się dowiedzieć. Prawa jako takiego nie złamano, ponieważ to do komisji należy wybór. Chodzi tu raczej, jak Pan zaznaczył, o wątpliwości regulaminowe. Moim zdaniem ów regulamin został „zinterpretowany”, a chyba nie o naginanie regulaminów chodzi… Dla mnie jest to ewidentne, dlatego, jak to mówią, „drążę temat”, chociaż prawnie jestem na przegranej pozycji.
Chodzi o zasady.
A to dla mnie ważne.
Pani Redaktor, w Pani ostatnia nadzieja na to, że problem nie będzie zamieciony pod dywan. Przez to możemy odczuć choć lekką ulgę w kontekście bezsilności, jaką wielu z nas Wronczan, odczuwamy.
„Jeśli znajomy polityka z partii rządzącej przystępuje do konkursu, to jedynie inny kandydat wyżej postawionego polityka mógłby mu przeszkodzić w otrzymaniu stanowisk kierowniczych – wskazuje prof. Józefina Hrynkiewicz, była szefowa Krajowej Szkoły Administracji Publicznej.
Jej zdaniem nie ma właściwej kontroli nad przebiegiem konkursów, bo zaledwie garstka urzędników z departamentu służby cywilnej się tym zajmuje. A obserwatorzy trafiają tylko do konkursów na wyższe stanowiska.
W administracji rządowej również działa mechanizm zatrudniania na zlecenie, a dopiero później rozpisywany jest dla tej osoby konkurs. Takie praktyki miały miejsce na przykład w departamencie rozwoju regionalnego resortu pracy, który później został przekształcony w Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
– Wielokrotnie też dochodzi do powtarzania konkursów, bo minister lub wojewoda nie są zadowoleni z wyłonionego kandydata – mówi Artur Górski, członek Rady Służby Cywilnej.
Za przykład podaje stanowisko dyrektora generalnego w Ministerstwie Finansów, na które trafiła osoba z gabinetu politycznego.
– Tak bardzo ministrowi zależało na tej kandydaturze, że nawet zrezygnowano z testów, bo kandydatka poinformowała, że nie lubi ich rozwiązywać – dodaje Artur Górski, obserwator konkursu. Mimo to funkcję objęła.
Im niżej, tym łatwiej
Na niższych stanowiskach przy ustawianiu naboru nie ma już żadnego problemu. W jednym z urzędów do konkursu przystąpił na pół etatu radca prawy.
– Zadzwonił do mnie znajomy dyrektor i poinformował, że to stanowisko, na którym odbędzie się konkurs, jest już nieformalnie obsadzone. Ale przy kolejnym będzie już tworzone pode mnie – mówi nieoficjalnie DGP radca prawny i wieloletni urzędnik, tak więc Pani Grazyno, żyjemy w takim otoczeniu, wyczytałem, że takiej praktyki nie stosuje się wyłącznie w lewicowych krajach skandynawskich, gdzie nepotyzm i takie sytuacje są z góry zakazane przez prawo, u nas tylko NIK może dokonać kontroli, jednak nie może ingerować w wynik konkursu, tyle mi wiadomo, ale patrząc na to kto dziś stoi na czele NIK, nie spodziewam się przełomu;)
A może przy okazji kontrola RIO by się przydała…
Organem sprawującym nadzór i kontrolę nad działalnością spółek wodnych jest starosta (art. 178-180 P.w.). Swoje zadania wykonuje poprzez badanie zgodności uchwał organów spółki z powszechnie obowiązującymi przepisami i ze statutem spółki. Starosta, w drodze decyzji, po przeprowadzeniu postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały orzeka o nieważności uchwały, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od jej doręczenia. W przypadku powtarzającego się naruszenia przez zarząd przepisów prawa bądź statutu, starosta może, w drodze decyzji, rozwiązać zarząd.
Czyli teraz musi to zostać zgłoszone do starosty!
A w razie unieważnienia tego wyboru już sobie wyobrażam, jaki byłby lament! Że wszyscy się mszczą na tym biednym burmistrzu, jaki to on jest wiecznie poszkodowany…
Czas w końcu założyć spodnie i być prawdziwym włodarzem miasta. Ludzie tu naprawdę nie są takim plebsem, za jaki nas on uważa!!!
W tym mieście wszystko jest możliwe… Nepotyzm kwitnie… Dyrektorzy instytucji potrafią zatrudniać członków swojej rodziny pozbywając się przedtem innego pracownika twierdząc, że niestety brakuje godzin…Machlojstwa i kłamstwa.
Mogą sobie na wiele pozwolić (łamanie praw pracowników) w zamian za pełne posłuszeństwo i lojalność królowi. Podpisują wszystko co dostają pod nos pogrążając swoich pracowników, swojego zdania nią mają od dawna, ani honoru, ani godności, ani wstydu… Pozdrawiam marionetki!
Tylko, że Starosta nic takiego nie uczyni, to sa naczynia połączone, wojna na wymianę haków na siebie nie wchodzi w grę:) choć kto wie…