Tanie odpady – można? Można!

Burmistrz Mirosław Wieczór twierdzi, że odpady muszą być drogie. Jednak np. gminy Powidz i Rzecznica udowodniają, że opłaty nie muszą wynosić 32 zł na osobę na miesiąc (i to z dopłatą gminy!)

Oferty Pracy Wronki

Harmonogram odpady 2021- o nieruchomości zamieszkałe POWIDZ

Harmonogram odbioru odpadów z nieruchomości zamieszkałych w 2021 r. w Gminie Powidz

Harmonogram dotyczy wyłącznie nieruchomości zamieszkałych, w związku z zmianami w gminnym systemie gospodarowania odpadami, które zostały wprowadzone od 2021 r.

W celu optymalizacji opłat dla mieszkańców, w związku rosnącymi kosztami związanymi z gospodarką odpadami i obowiązkami wynikającymi z przepisów ustawowych,  wprowadzone zostają następujące zmiany:

Wyłączone z gminnego systemu gospodarki odpadami zostaną nieruchomości niezamieszkałe znajdujące się na terenie Gminy Powidz tj.: agroturystyki, obiekty noclegowe, pozostali przedsiębiorcy, budynki użyteczności publicznej oraz budynki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe;

– właściciele wyżej wymienionych nieruchomości, z dniem 1 stycznia 2021r. zobowiązani będą do podpisania indywidualnych umów z firmą wykonującą usługi w  zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, która posiada wpis do Rejestru Działalności Regulowanej Gminy Powidz.

– częstotliwość odbioru odpadów komunalnych z wyżej wymienionych nieruchomości musi być zgodna z Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Powidz, np. w przypadku budynków letniskowych lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe w okresie od maja do września:

  1. a) odpady segregowane tj. papier i tektura, tworzywa sztuczne i metale, szkło – co najmniej raz w miesiącu;
  2. b) bioodpady – co najmniej raz w miesiącu;
  3. c) odpady zmieszane – co najmniej raz w miesiącu;

– Gmina może realizować kontrole zawarcia umów, a w przypadku ich brak, wnieść na Policję o ukaranie mandantem.

Z  dniem 1 stycznia 2021r. stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla mieszkańców ulegnie zmianie. Wynosić ona będzie:

 16 zł za osobę. Zwiększenie stawki spowodowane jest przede wszystkim zmianą częstotliwości odbioru bioodpadów oraz odpadów zmieszanych, które zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w przypadku nieruchomości zamieszkałych, jednorodzinnych będą odbierane co najmniej raz na dwa tygodnie w okresie od kwietnia do października

– lub 14 zł za osobę  –  gdy właściciel nieruchomości mieszkalnej, jednorodzinnej podejmie decyzję o kompostowaniu bioodpadów, wówczas podstawowa stawka opłaty za jednego mieszkańca zostanie umniejszona o 2 zł i wyniesie 14 zł.

Warunki: zastosowanie kompostownika powoduje brak możliwości zbierania i odbioru bioodpadów w workach lub pojemnikach, a także dostarczania ich na PSZOK; dostęp powietrza do warstwy kompostu; wielkość kompostownika pozwala na co najmniej roczny okres kompostowania i kompostowanie nie powoduje uciążliwości do otoczenia.

Co zrobić by uzyskać zwolnienie  z tytułu kompostowania bioodpadów?

By uzyskać zwolnienie w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z tytułu kompostowania bioodpadów stanowiących odpady komunalne w przydomowym kompostowniku należy złożyć nową deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi do Urzędu Gminy Powidz.

Czy w związku ze zmianą stawki muszę złożyć nową deklarację do Urzędu Gminy Powidz?

Osoby, które nie będą korzystać ze zwolnienia w związku z kompostowaniem bioodpadów, pomimo wzrostu stawki, nie muszą składać nowej deklaracji do Urzędu.

Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wójt, burmistrz lub prezydent miasta zawiadamia właściciela nieruchomości o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyliczonej jako iloczyn nowej stawki opłaty i danych podanych w deklaracji. W takim przypadku właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do złożenia nowej deklaracji i uiszcza opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości podanej w zawiadomieniu. Zawiadomienie zawiera pouczenie, że stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego.

W związku z powyższymi zmianami od dnia 1 stycznia 2021r. obowiązywał będzie również nowy wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi  DEKLARACJA opłata za gosp. odpadami – .pdf

DEKLARACJA opłata za gosp. odpadami

ZMIANY W FUNKCJONOWANIU PUNKTU SELEKTYWEJ ZBIÓRKI ODPADÓW

  • w ramach opłat za gospodarowanie odpadami z PSZOK-u korzystać mogą wyłącznie mieszkańcy Gminy Powidz;
  • wprowadzony zostaje limit ilości kompletnego zużytego sprzętu elektrycznego  i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, oddawanych w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami, podczas  zbiórki mobilnej (raz do roku) oraz na PSZOK – w ilości 8 szt. łącznie wyżej wymienionych odpadów na nieruchomość. Przypominamy, iż sprzęt elektroniczny można nieodpłatnie oddać do punktów handlowych prowadzących sprzedaż takich produktów;
  • pozostałe osoby (w tym właściciele nieruchomości niezamieszkałych) będą mogły korzystać z PSZOK na zasadach, które zostaną określone w odrębnej uchwale Rady Gminy.

PRZYPOMINAMY!

Mieszkańcy uiszczają opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi do 10 dnia każdego miesiąca na rachunek: 96 8538 0002 0000 0688 2000 0200 lub w Punkcie Obsługi Klienta Banku Spółdzielczego w Powidzu na Rynku.

Obowiązuje segregacja opadów komunalnych, w przypadku nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny przez właściciela nieruchomości, ustala się stawkę opłaty podwyższonej w wysokości czterokrotnej wysokości stawki ustalonej przez Radę Gminy Powidz tj. 64 zł za osobę miesięcznie.

 

GMINA RZECZENICA – SPOSÓB NA TANIE ODPADY

Gmina Rzeczenica jako jedna z nielicznych na Pomorzu prowadzi własną politykę transportu odpadów. Samorząd nie korzysta z usług firm zewnętrznych. We własnym zakresie odbiera śmieci od mieszkańców, a później dostarcza je do Zakładu Zagospodarowania Odpadów. Przynosi to na tyle duże oszczędności, że stawki tak zwanego podatku śmieciowego w tej gminie, wciąż należą do najniższych w regionie.

W 2019 roku Gmina Rzeczenica jako jedyna w powiecie człuchowskim postanowiła zmienić zasady dotyczące transportu odpadów. Zamiast korzystania z usług zewnętrznej firmy, która odbierała od mieszkańców i przedsiębiorstw śmieci, zadanie to zleciła własnej spółce komunalnej. Takie rozwiązanie pozwoliło obniżyć koszty odbioru i transportu odpadów, a to z kolei przełożyło się na niską cenę tak zwanego podatku śmieciowego.

– Od czerwca 2020 roku mieszkańcy naszej gminy płacą 15 zł od osoby, w przypadku, gdy w gospodarstwie znajduje się kompostownik i część odpadów organicznych jest w nim kompostowana. Drugą stawką jest 15,50 zł dla osób, które nie korzystają z kompostowników. Obecnie jest to jedna z najniższych stawek w całym powiecie człuchowskim – mówi Krzysztof Szadziewicz, przewodniczący Rady Gminy Rzeczenica.

Rezygnacja z usług firmy zewnętrznej i zorganizowanie własnego systemu transportu, dało gminie oszczędności na poziomie 30 procent. Nowe rozwiązanie wymagało zakupu specjalistycznego sprzętu. Pozwoliło także na stworzenie trzech nowych miejsc pracy.

– Obecnie w zasobach naszej spółki mamy jeden pojazd ciężarowy typu śmieciarka. Na poczet wywozu odpadów z wybudowań w dyspozycji pozostaje również samochód dostawczy. Osoby pracujące na tym sprzęcie to mieszkańcy naszej gminy – mówi Dorota Rosa, prezes Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. w Rzeczenicy.

Niestety rosnące koszty, jakie samorządy muszą ponosić za utylizację śmieci, a przede wszystkim zmiany w przepisach – wymusiły, bądź niebawem wymuszą w każdej gminie, podwyżki podatku śmieciowego. Od marca mieszkańcy Gminy Rzeczenica płacić będą 19,50 zł w przypadku, gdy korzystają z kompostowników oraz 21,00 zł w przypadku, gdy kompostownika w gospodarstwie nie ma.

– Będą to i tak jedne z najniższych stawek w regionie. Warto dodać, że system gospodarki odpadami musi być tak zbudowany, aby się bilansował – dodaje Szadziewicz.

Obecnie w Gminie Rzeczenica systemem odbioru odpadów objętych jest 2714 osób. W 2019 roku jego obsługa kosztowała 491 tysięcy złotych. W 2020 było to już 536 tysięcy złotych. Szacowane na rok 2021 całoroczne koszty odbioru i utylizacji odpadów to 645 tysięcy złotych.

– Warto dodać, że koszty zagospodarowania odpadów, na które gmina i tak nie ma wpływu – wzrosły o 35 procent. Naszą oszczędnością są natomiast koszty transportu, które spadły o 30 procent. Dzięki temu uniknęliśmy drastycznych podwyżek opłat za śmieci. Nowością w tym roku, będzie także wymuszona przepisami, zmiana częstotliwości odbioru odpadów. W okresie od kwietnia do końca października odpady zmieszane i BIO, będzie trzeba wywozić z budynków wielorodzinnych – raz w tygodniu, a z domów jednorodzinnych, raz na dwa tygodnie. Do tej pory było tak, że wywoziliśmy odpady zmieszane raz w miesiącu, a odpady BIO – dwa razy w roku – mówi Marcin Szulc, wójt Gminy Rzeczenica.

Co zrozumiałe, nowe przepisy spowodują także wzrost kosztów związanych z transportem odpadów. W gminnej spółce konieczne będą też dodatkowe inwestycje.

– Aby zrealizować powierzone nam zadanie, zakupimy dodatkowy pojazd typu śmieciarka i zwiększymy zatrudnienie. Posiadanie własnego sprzętu i zasobów kadrowych, da nam niezależność w zakresie transportu odpadów. Dzięki temu w przyszłości nasza spółka będzie miała również możliwości świadczenia usług dla innych gmin – dodaje Dorota Rosa.

Zastosowane w Gminie Rzeczenica rozwiązanie, dotyczące własnej organizacji transportu odpadów, spotkało się z ogromnym zainteresowaniem wśród innych samorządów. Podobny system wprowadziła między innymi Gmina Lipnica.

Z praktyki Gminy Rzeczenica wynika, że samodzielny odbiór i transport odpadów się opłaca. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze pozostają w kieszeniach mieszkańców.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *