Ważna informacja WZDW o przyczynie zamknięcia mostu we Wronkach
|Publikujemy oficjalny komunikat Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu o sytuacji związanej z zamknięciem mostu we Wronkach. Pismo otrzymaliśmy 30.08.2018 przed godziną 16.
INFORMACJA
W związku z wyłączeniem z użytkowania mostu we Wronkach na podstawie decyzji Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego znak WIT.7741.30.2018.MMA z dnia 29.08.2018 Wielkopolski Zarząd Dróg wojewódzkich w Poznaniu wyjaśnia.
Zamknięcie mostu nie jest efektem zużycia i niewłaściwego utrzymania obiektu, a najbardziej prawdopodobną przyczyną są roboty budowlane prowadzone wzdłuż rzeki Warty w związku z inwestycją Gminy Wronki tzn „Budowa ścieżki rekreacyjnej wzdłuż rz. Warty – etap I”. Prace ziemne wykonywane na tym zadaniu przypuszczalnie naruszyły strukturę gruntu i uruchomiły osuwiska, co w efekcie doprowadziło do przemieszczenia gruntu w obrębie dojazdu do mostu od strony centrum miasta.
Po otrzymaniu pierwszych informacji o nieprawidłowej pracy nasypu drogowego na dojeździe do mostu pracownicy WZDW w Poznaniu na bieżąco dokonywali oględzin obiektu. W związku z potwierdzeniem uszkodzeń w dniu 27.08.2018 r. zwołano naradę techniczną przy udziale pracowników Instytutu Inżynierii Lądowej Politechniki Poznańskiej będących specjalistami w dziedzinach budowy mostów, geologii/geotechniki i geodezji oraz podjęto decyzje o pilnym założeniu systemu monitoringu obejmującego przemieszczenia pionowe i poziome konstrukcji w celu oceny ewentualnych przemieszczeń konstrukcji przęsła.
Ponadto przez pracowników Politechniki Poznańskiej opracowywany jest schemat i zakres koniecznych badań gruntowych w obrębie obiektu, co pozwoli określić przyczynę zagrożenia oraz sposób naprawy i stabilizacji nasypu drogowego.
Jeżeli potwierdzi się, że przyczyną uszkodzeń są roboty wykonywane przy realizacji inwestycji zleconej przez Gminę Wronki, Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu wystąpi z roszczeniami do inwestora.
Most we wronkach został wybudowany w roku 1955. W wyniku reform administracji w roku 1999 Zarządcą mostu został WZDW w Poznaniu. Ze względu na bardzo zły stan techniczny obiektu w roku 2002 przeprowadzony został kapitalny remont całej konstrukcji. Dodatkowo w roku 2017 wymieniono dylatacje na obiekcie.
Zgodnie w wymaganiami Prawa budowlanego co roku przeprowadzane są przeglądy podstawowe a raz na 5 lat obiekt podlega przeglądom szczegółowym. Ostatni przegląd wykonano w roku 2017, który ocenił stan obiektu jako poprawny i niezagrażający użytkowaniu.
Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Poznań, dnia 30 sierpnia 2018 r.
Pff..e tam!
Nie znają się!
Władze Wronek mają inne zdanie i wg mnie politechnika celowo zamknęła most za namową jednego z przeciwników politycznych burmistrza!!
O rety….! nawet sam w to nie wierzę co napisałem!! Hahaha ;))
A tak poważnie-czy będzie mydlenia oczu i mącenia w głowach ciąg dalszy?Zapłaci za to miasto My!, ale mam nadzieję że ktoś za to odpowie!
Skandal!
Jak to przecież „nie ma żadnych podstaw, żeby łączyć te 2 sprawy”, a profesorowie, WZDW i inni branżowcy się mylą ;).
Tak pójdą w zaparte, że …”nie ma żadnych podstaw naukowych, technicznych, inżynieryjnych żeby łączyć te dwa fakty”. Mistrzowie manipulacji i zaklinania rzeczywistości. Zastanawiam się jak długo można mydlić ludziom oczy, że na awarię i pękanie mostu nie mają wpływu wykonywane prace związane z budową bulwaru. Dlaczego od strony Zamościa most nie pęka, nie osuwa się…ano dlatego, że tam nikt nie naruszył gruntu. Przykre jest to , że ci ludzie swoimi decyzjami sparaliżowali całe miasto. Teraz my płacimy za ich decyzje. Nikt się z nami nie liczy! To jest kabaret…ale pewnie i tak usłyszymy, że most się osuwa bo Władzio i Miecio, co piją pod nim siarczaki w nocy go łopatkami podkopali i uciekli…i to właśnie oni są wszystkiemu winni.
A gdzie to wcieło gospodarza miasta?
Wystawił na strzał R.Dornę a sam w bunkrze…szkoda Pana Roberta..ale kompromitacja…na całej linii..z drugiej strony ja się nie znam np. na lataniu myśliwcem więc nie wdawałbym się w polemiki…
Czas już spojrzeć wyborcą w oczy czy jeszcze za wcześnie?
Balustrada jest wygięta od maja lub czerwca. Tam nie było robót budowlanych jeszcze w tym czasie. Chodnik też miał uskok z łączeniem mostu od dawna. WZDW wie ze ten grunt jest niestabilny a te prace jedynie przyspieszyły tuch ziemi. Wine chcą zrzucić na inwestora zeby nie ponosic samodzielnie kosztów.
Tak sobie myślę kto ponosi odpowiedzialność za to. 1. Inwestor – UMiG Wronki zlecił projekt wykonania tej promenady nad Wartą. 2 Projektant powinien tak zaprojektować by wszystko było ok a zwłaszcza w okolicach obiektu inżynierskiego jakim jest most. Czyli na aktualnej mapie i powinien wykonać badania geologiczne
Czy tak zrobił to nie wiem. Jeśli nie to mamy pierwszego winnego. 3 jeśli projektant zlecił badania i w ich wyniku było jakiekolwiek zagrożenie dla mostu to powinien zaprojektować wzmocnienie przyczółka czy było? Pewnie nie bo widziałem koncepcję projektu i nic tam nie było. 4.jesli jednak w ostateczny projekcie było zaprojektowane wzmocnienie przyczółka to pytanie dla wykonawcy dlaczego od tego nie zaczął prac? I wtedy to on jest winny. Więc obiektywnie patrząc ja nie widzę winy włodarzy miasta jako inwestora który zlecił wykonanie prac fachowcom ( bo inwestor nie musi się na wszystkim znac- on zleca i płaci) tylko wina leży po stronie tych fachowców. Proponuję lekturę prawa budowlanego tam jest dokładny opis jak powinna przebiegać inwestycja i jakie obowiązki na kim spoczywają.
Nareszcie jasne i fachowe wyjaśnienie stanu rzeczywistego. Poszczególne etapy prac od projektowania po położenie chodnika mają swoich kierowników. Jest też coś tak fajnego jak nadzór budowlany. Mam nadzieję, że brudna kampania prowadzona przeciwko Panu Wieczorowi (i rykoszetem Panu Dornie) przez kiepskich kontrkandydatów (którzy nie mogą pochwalić się żadnymi osiągnięciami czy doświadczeniem w administracji publicznej) odbije się mim czkawką.
Piotr Rodewald wszyscy winią włodarzy UMiG Wronki. Pytam się dlaczego? UMiG Wronki są inwestorami którzy zlecili firmie projektowej zaprojektowanie pięknej promenady nad Wartą. Sami tego nie zrobią bo nie potrafią i może nie mają do tego potrzebnych uprawnień i dlatego zlecili wykonanie projektu i za ten projekt zapłacili. To projektant powinien zaprojektować tą promenadę na aktualizowanej mapie do celów projektowych i dodatkowo powinien zlecić geologom wykonanie badań geologicznych- mam nadzieję że tak zrobił i ma na to papier bo jeśli nie to moim zdaniem nawalił. Wykonanie badan zleca się nawet pod budowę domu na zwykłej działce a co dopiero przy tak ważnym obiekcie inżynierskim. Jeśli zlecił badania to na ich podstawie powinien wiedzieć czy coś grozi mostowi czy nie. Jeśli z jego obliczeń by wynikało że coś grozi to powinien zaprojektować wzmocnienie przyczółka, a Wykonawca powinien zacząć prace właśnie od wzmocnienia mostu i jego zabezpieczenie. Wszystko jest ładnie opisane opisane w Ustawa Prawo Budowlane kto i za co odpowiada a także co powinno być zrobione w procesie budowlanym. Znam je z racji wykonywanego zawodu i jakoś nie widziałem tam artykułu mówiącego ze za szkody wyrządzone w procesie budowlanym przez błędy w sztuce Zleceniobiorców ( projektant i wykonawca promenady – jeśli były zaprojektowane wzmocnienia przyczółka) odpowiada Inwestor _ UMiG Wronki. Zleceniodawca po to zleca pracę fachowcom by o nic się nie musiał martwić poza zapłaceniem za wykonaną usługę po wykonaniu inwentaryzacji powykonawczej i wszelkich niezbędnych odbiorach technicznych.
od strony zamościa też jest wygięta balustrada już od dawna i nikt tam nie prowadzi robót.
Balustrada od strony wału jest wygięta w wyniku wypadku komunikacyjnego
Prawda jest taka ze firma samsung i Amica powinny budować ten most od nowa a odpowiedzialność prawna powinien ponieść burmistrz zaślepiony kasa z tych firm a nie bezpieczeństwem ludzi, w tym mieście pieniądze wydaje się na idiotyczne nie przemyślane decyzje….
Tyle że mostem zarządza Wielkopolski zarząd dróg i to on odpowiada by most był sprawny technicznie. A jeśli by nie mógł iść ciężki transport do Samsunga czy Amilo to powinien zarządca umieścić stosowne znaki drogowe. W każdym mieście włodarze patrzą na pieniądze z podatków od takich firm
Komentarz jak najbardziej rzeczowy i słuszny. Ale po jego przeczytaniu tym bardziej nie rozumiem dziwnego zachowania naszych włodarzy. Zamiast odciąć się od problemu i zepchnąć go na barki wykonawcy, słyszymy jakieś śmieszne moim zdaniem wypowiedzi z góry zakładające, że przyczyną powstałych szkód na pewno nie są prowadzone prace przy budowie promenady, które są zupełnie sprzeczne z tym, co mówią autorytety od budowy mostów. Czyżby były jakieś powody, o którym na razie nie wiemy, tak dziwnego zachowania włodarzy, zachowania, które ewidentnie ma na celu obronę wykonawcy???
Czyli inwestor/miasto nie odpowiada za nic bo zlecił pracę?coś takiego!
Rewelacja!
Odpowiedzialność prawną ponosi wykonawca to jasne.
Ale na Boga, to nie prywatna budowa włodarzy tego miasta!
To inwestycja za którą JA MIESZKANIEC płacę, a nadzorować ją powinny osoby które zostały wybrane w wyborach! Czy nadzorowały? Czy zrobiły wszystko by budowa była bezpieczna dla pozostałej infrastruktury? Zgoda że nie ma tam prawnej odpowiedzialności włodarzy miasta ale jest tam odpowiedzialność moralna, za to że dziś 1/3 mieszkańców może poruszać się po mieście wyłącznie pieszo!Dla mnie sprawa jest prosta- jeśli ktoś pracował by tak w zakładzie prywatnym,podziękowano by mu szybko bo roboty trzeba pilnować, a nie liczyć na to że ktoś inny zrobi wszystko dobrze!! Niestety mam wrażenie że rozporządzanie pieniędzmi publicznymi sprawia że bardzo łatwo się je wydaje bez uprzedniego sprawdzenia zarówno wykonawcy prac jak i zasadności samej inwestycji. Czy były w ogóle prowadzone jakieś konsultacje społeczne dotyczące budowy bulwaru? Czy ktoś pytał mieszkańców czy życzą sobie by wydać pieniądze w ten sposób? Być może jestem niedoinformowany ale czytając miejscowe portale nie natknąłem się na taką informację. Dziś zatem proponuje by zapytać burmistrza w referendum społecznym czy pokryje część kosztów paliwa na dojazdy do pracy?do lekarza?na zakupy? na dowożenie dzieci do szkoły? Gdzie wysyłać faktury z Orlenu na Zamościu bezpośrednio do ratusza?? Ktoś już wcześniej napisał że to skandal. Zgadzam się z tym ale największym skandalem jest to że od czasu pojawienia się we Wronkach ogromnego inwestora jakim jest Samsung oraz wraz z rozwojem wronieckiej Amiki do dzisiaj nie wbito w ziemię łopaty i nie rozpoczęto budowy obwodnicy. Dziś kiedy jesteśmy pod ścianą jeszcze jaskrawiej widać że nie zrobiono wszystkiego. Tłumaczenia że wszyscy są BE dla mnie są niepoważne. Interes publiczny wymagał zrobienia wszystkiego co tylko możliwe. A niestety mam wrażenie że we Wronkach wszystko robione jest na Alibi wszyscy sprawiają problemy nie chcą z nami współpracować robią nam pod górkę a my jesteśmy uciśnionym, małym miasteczkiem. Więc tylko przypomnę że w powiecie nie ma większych pracodawców niż we Wronkach i gdyby tylko udało się iść ramię w ramię ze starostą i Urzędem Marszałkowskim dziś sytuacja byłaby inna…dlaczego się nie udaje?dlaczego mamy dziś KLOPSA zamiast mostu? Dlaczego???? Wielu, którzy interesują się lokalną polityką zdaje sobie sprawę
z obecnej sytuacji. Nie będę wyciągał nazwisk, artykułował zarzutów. Po prostu uważam Po prostu uważam że obwodnica jest egzaminem który nie został zaliczony,a obudowa bulwaru poprawką, która została oblana koncertowo!
dokładnie miasto nie ponosi odpowiedzialności ponieważ zleciło wykonanie projektu i złożyło go starostwa które wydało pozwolenie na budowę. gdyby coś było nie tak z projektem to nie powinna być wydane pozwolenie na budowę. Czyli winnego trzeba szukać pomiędzy PROJEKTANTEM- WYKONAWCĄ- STAROSTĄ SZAMOTULSKIM.
A za dbanie by budowa była bezpieczna odpowiada Kierownik budowy ( według Ustawy Prawo Budowlanne) i to on ponosi za to odpowiedzialność a nie inwestor który zleca wykonanie prac.
Dobrze ze jest kładka!
Przynajmniej przejedziemy za Wartę z TACZKAMI !!
I nie mam na myśli wyłącznie tego że lepiej się zakupy przetransportuje do domu!
Co za wstyd!
Bedą ulgi podatkowe dla mieszkańców „zawarciańskich” miejscowości?
Bo jakoś luksusów od miasta to ja nie widzę!
W końcu jakiś zewnętrzny głos w sprawie – może naprowadzi naszych burmistrzów, że jednak ta budowa bulwaru ma związek z tym, co się dzieje (bo chyba sytuacja wygląda tak, że wszyscy wokół o tym wiedzą, a tylko oni idą w zaparte, że nie ma to żadnego związku).
most był uszkodzony przed pracami nad bulwarem – bariery dylatacyjne z obu stron mostu wygięte były już na przełomie maja czerwca, każdy kto tam chodził powinien to widzieć. Prace nad bulwarem zaczęły się w I połowie lipca. owszem prace mogły teraz pogłębić problem ale nie przyczynić się do niego. Radzę to sprawdzić
Czyli od połowy lipca liczono że most przetrwa do wyborów . No to pięknie .
Winna wydawać się może firma wykonująca bulwar. Ciężki sprzęt nie powinien był przejeżdżać przy przęsłach mostu. Teren jest rzeczywiście nieciekawy; najgorsze jrst to, że nie mamy mostu, nie będzie bulwaru i zrobił się wielki chaos komunikacyjny w mieście. Czy firma wykonująca bulwar dokonała odpowiednich ekspertyz prędkości przystąpieniem do prac? Czy był robiony tzw. Risk assessment? I kto dał tez pozwolenie na prace?
Miało być: ekspertyz przed przystąpieniem do prac. / gdzie burmistrz?
Była jakaś grupa mieszkańców , której pragnieniem było mieć bulwar w mieście , czy tylko chodziło o kolejny absurdalnie kosztowny przetarg ?
Pani Grażyno,skąd był pomysł bulwaru?
Czy Pani może wie kto jest Ojcem Chrzestnym tego niezbędnego dla życia miasta projektu?
Ja fachowcem nie jestem, ale zastanawiam się, dlaczego prace związane z budowa promenady nie zostały wstrzymane skoro to jeden z głównych powodów tej całej katastrofy
a może trzeba sie zastanowić nad mostem pontonowym z wojska????? chociaz na czas zamknięcia właściwego mostu ?? wojo chętnie postawi w ramach ćwiczeń
„Obiektywizm” 99% wypowiedzi na tej „dziennikarskiej: stronie powala. A brak imion i nazwisk pod komentarzami zastanawia;) Może komentujący zechcą jednak podpisać się imieniem i nazwiskiem tak dla jasności. Skoro nie ma powodów do wstydu, to po co być takim skromnym…
Nie każdy ma widać tyle odwagi cywilnej jak Pani, czy ja :)
Ale, jako moderator strony muszę to uszanować. W razie sprawy sądowej mamy IP komputera :)
Pozdrawiam Pani Haniu. Dziękuję za komentowanie naszej rzeczywistości.
Grażyna Kaźmierczak
„ukrywająca się” pod pseudonimem (Szwarc Gapa)
Pani Hanno,
Rozumiem, że zatrzymała się Pani w innej epoce, już śpieszę z wytłumaczeniem, które jest banalne. Tak działa Internet! Nie wiem komu zarzuca Pani brak obiektywizmu, ale warto byłoby uzasadnić na konkretnych przykładach, a nie rzucać bezpodstawnie słowami, do których nawet nie raczy się Pani odwołać. Skoro już podpisuje się Pani ochoczo swoim imieniem i nazwiskiem, to może zrobić krok dalej i napisać coś merytorycznie wartościowego i OBIEKTYWNEGO?
Widział ktoś Mirka ?????