Szybkie i wygodne podróże przez Wronki
|Trwa modernizacja odcinka linii kolejowej E59 łączącego Poznań ze Szczecinem. Zaawansowane prace prowadzone są m.in. we Wronkach, gdzie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przebudowują stację oraz budują most kolejowy nad Wartą. Dzięki inwestycji współfinansowanej przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę” mieszkańcy zyskają lepszy dostęp do kolei, a ich codzienne podróże będą szybsze i wygodniejsze.
Wronki z nowoczesnym mostem kolejowym
W miejscu starej przeprawy nad rzeką Wartą, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budują nowy most. Po raz pierwszy w Polsce, ze względu na nietypowe, bardzo duże gabaryty przyczółków starego mostu, przy budowie nowej przeprawy zastosowano lekką, stalową konstrukcję. Ilość stali zużytej do budowy obiektu ograniczono do około 1000 ton. Obiekt będzie się składał z 3 przęseł o długości: 52 m, 86 m i 52 m. Wysokość przeprawy pod środkowym przęsłem to prawie 5 m. Most powstanie etapowo, bez konieczności budowy podpór tymczasowych na środku rzeki z użyciem ciężkiego sprzętu. Po wyburzeniu i wybudowaniu części przeprawy pod jednym torem prace przeniosą się na drugą część mostu. Takie rozwiązanie zapewnia ciągłość ruchu pociągów na obiekcie. Aktualnie wykonawca wybudował już filary i scalana jest konstrukcja środkowego przęsła. Nowy most będzie gotowy w przyszłym roku.
Wygodne podróże z odnowionej stacji kolejowej
Prawdziwą metamorfozę przejdzie stacja kolejowa we Wronkach. Po zakończonych pracach, pasażerowie będą korzystać z dwóch nowoczesnych peronów dwukrawędziowych i wygodnego przejścia podziemnego. Pierwszy, nowy peron wyspowy został oddany do użytku w ubiegłym roku. W kolejnym etapie będzie przebudowany peron nr 2. Docelowo zlikwidowany zostanie peron przy budynku dworca. W związku z prowadzonymi pracami zmieni się organizacja ruchu na stacji. Podróżni dojdą do peronów od budynku dworca, wzdłuż ul. Dworcowej a następnie bezpiecznym przejściem w poziomie torów.
Po zakończonych pracach pasażerom będzie łatwiej wsiadać i wysiadać z pociągu z wyższych peronów. Nowe oświetlenie, monitoring i antypoślizgowa nawierzchnia oraz wiaty i ławki zagwarantują bezpieczeństwo i komfort. Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Budowane w obrębie stacji kolejowej przejście podziemne z windami zostanie wydłużone aż do ulicy Towarowej. Dzięki niemu pasażerowie zyskają wygodne dojście na perony, a mieszkańcy osiedla na Górce bezpieczne przejście do centrum miasta.
Szybko i bezpiecznie z Poznania do Wronek
W ramach prac prowadzonych na linii łączącej Poznań z Wronkami wymienione zostanie ponad 100 km torów i sieci trakcyjnej. Po nowych torach pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h. Pasażerowie już korzystają z nowych peronów w Poznaniu Wola, Kiekrzu, Pamiątkowie, Baborówku i Wronkach. Łącznie na tym odcinku przebudowanych zostanie 16 peronów. Na 26 przejazdach kolejowo-drogowych będą zamontowane dodatkowe zabezpieczenia oraz wymienione płyty drogowe. Między Poznaniem w Wronkami zostanie zmodernizowanych także 6 wiaduktów i 3 mosty.
Ważna inwestycja dla Polski
Trasa Poznań Główny – Szczecin Dąbie to ważny szlak nie tylko dla ruchu pasażerskiego, ale także dla pociągów towarowych. Prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycja ma nie tylko znaczenie ogólnopolskie, ale także wpłynie na rozwój regionów oraz ich integrację poprzez lepsze skomunikowanie Europy południowowschodniej (Austria, Bułgaria, Czechy, Rumunia, Serbia oraz Węgry) z krajami bałtyckimi. Po zakończeniu wszystkich prac zwiększy się przepustowość linii i skróci czas przejazdu.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków instrumentu „Łącząc Europę”. Całkowity koszt inwestycji to około 2,2 mld PLN z czego około 1,8 mld pochodzi ze środków Unii Europejskiej.
Wszystkie informacje o projekcie, w tym szczegóły związane ze zmianą organizacji ruchu znajdują się na stronie internetowej: www.poznan-szczecin.pl
Obiecano calkowite zadaszenie peronow. W Szamotulach juz wykonuja filary i dach. Mam nadzieje ze my nie bedziemy moknac na peronach lub gniezdzic sie w jakis malych wiatach na peronie. /Warto wspomiec, ze po skonczniu projektu Wronki wlacza sie w poznanska kolej metropolitalna.
Otóż to! Były piękne wizualizacje i zapowiedzi, że perony będą zadaszone.
A poza tym ciekawe czy wymienią te wysłużone i popękane płyty na nowym peronie 2, bo na razie nie dość, że wygląda to jak fatalnie, to można sobie zrobić krzywdę potykając się na nierównej powierzchni.
Jak było w planie – a było- to wymienią. Spokojnie, do końca remontu pozostało ponad pół roku.
A jak wyglada ulica Towarowa? Chodnik skonczony i stylowe latanie ulozone? Ponoc miala tam byc tez sciezka pieszo-rowerowa? Moze jakas fotorelacja sokoro z domu ruszac sie nie mozemy? Na stronie miejskiej o ul Towarowej cicho jak makiem zasial…
Cześć.
Wszystko super, poza jednym szczegółem – czy po kupieniu biletu na dworcu czeka mnie daleki marsz na kolejny peron?
Do niedawna, przejście na kolejny peron wynosiło kilka metrów od budynku dworca
Muszę tutaj coś wyjaśnić. Remont pierwotnie miał trwać do końca sierpnia 2020 natomiast odbiory końcowe do końca 2020. Terminy te nie zostaną dotrzymane co nie jest niczym nadzwyczajnym. Winę za taki stan rzeczy ponosi zarówno główny wykonawca jak i inwestor, ale nie to jest tu najważniejsze. Modernizacje na odcinku Poznań Rokietnica prowadzi Trakcja. Na odcinku Rokietnica Wronki a dokładnie trochę za Wronki Budimex. Obie firmy napotykają na mniejsze lub większe problemy w czasie swoich prac. Nie sposób je tu wszystkie wymieniać. Trakcja jest bliżej końca inwestycji niż Budimex ale i tak terminu nie dotrzyma. Rozpoczęcie dalszych prac na stacji Wronki nie jest możliwe wcześniej niż we wrześniu tego roku. Mówię tu o nowym peronie pierwszym. Koniec wszystkich robót przewiduje na lato 2021! Proszę mi wierzyć wiem co mówię. Zadaszenie będzie, nowa nawierzchnia tez będzie, Poznańska Kolej Metropolitalna też będzie obsługiwana Elfem 2 z Pesy Bydgoszcz. Nie sposób wszystko napisać i tłumaczyć bo bym referat musiał tutaj spłodzić. Pozdrawiam
Dziękujemy za wiadomość. Musi Pan być obezanay w temacie , zna Pan widzę szczegóły. Zadaszenie jest bardzo ważne. Pozdawiam
to jedyne zrodlo w miescie, ktore inforumuje o tych pracach. Duzo ludzi dojezdza do pracy i takie informacje sa potrzebne. Na miejskiej stronie zedanda… powinni wyrzucic osobe zajmujaca sie trona miejska. Zadnych informacji.
Witam. Czy w przejściu podziemnym będą jakieś restauracje itp..?
Raczej nie